Harstad
15. april
1.mars for søkere med realkompetanse.
Liker du å være kreativ og utvikle nye løsninger? Vil du jobbe med markedsføring? Er du interessert i hva som skaper godt samarbeid? Studiet i ledelse, innovasjon og marked gir deg et godt grunnlag for å jobbe med dette. Du lærer blant annet hvordan økonomi og markedsføring henger sammen, hvordan du bruker sosiale medier som verktøy og hva som skal til for å bli en god leder.
Bachelorstudiet i ledelse, innovasjon og marked er et treårig studium. De første to årene av programmet er felles og obligatorisk for alle studentene. Utdanningen fokuserer på emner innen ledelse, innovasjon og markedsføring, og skal gjøre deg i stand til å lede organisasjoner og mennesker, til å gjennomføre innovasjonsprosesser, og til å utvikle markedsføringsstrategier. Utdanningen vil også gi deg grunnleggende kunnskap innen økonomi, strategi og metodefag, og dermed allsidigheten til å kunne jobbe med kombinasjonen av flere fag i bredere arbeidsoppgaver, slik som i bedriftsrådgivning eller konsulentarbeid.
De første to årene av utdanningen er felles og obligatorisk for alle. I tredje studieår kan studentene velge mellom å ta en generell emnegruppe ved campus i Harstad, eller dra på et utvekslingsopphold i utlandet.
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked har:
- bred og oppdatert kunnskap om emner som personalledelse, organisasjonsteori, organisasjonspsykologi og HRM.
- bred og oppdatert kunnskap om kreativitet, innovasjon, bedriftsutvikling, intraprenørskap og entreprenørskap.
- bred og oppdatert kunnskap om markedsføring og markedsføringsteorier, som servicemarkedsføring, digital markedsføring og forbrukeratferd.
- kunnskap om hvordan strategier utvikles, hvordan virksomheter organiseres og ledes, og hvordan virksomheter kan bidra til å styrke den forsyningskjede de er en del av.
- grunnleggende kunnskaper i vitenskapsteori, anvendt metode og, internasjonal politikk for å kunne identifisere utfordringer og trender, for dermed å kunne iverksette fornuftige tiltak som kan redusere skader eller sikre fremgang.
- kunnskap om fagområdenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked kan:
- gjennom teoretisk forståelse for ledelse, innovasjon og markedsføring, samt kompetanse i samfunnsvitenskapelige metoder, innhente og analysere informasjon om et bredt spekter av problemstillinger, og ut fra dette skrive rapporter og prosjektoppgaver.
- anvende kunnskap relatert til ledelse, innovasjon og markedsføring på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg ved ulike utfordringer.
- kunne identifisere utfordringer og trender, for dermed å kunne foreslå og iverksette tiltak for å møte disse.
- beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer.
- gjennomføre innovasjonsprosesser, utvikle markedsføringsstrategier, utforme og styre prosjekter og lede medarbeidere.
- bruke økonomiske styringsverktøy og analysere regnskap.
Generell kompetanse:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked kan:
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og gjøre selvstendige vurderinger av organisatoriske og markedsrelaterte problemstillinger, og slik sett bidra til utvikling av virksomheter.
- gjøre kritiske refleksjoner rundt hvilken betydning ledelses-, innovasjons og markedsføringsfaget har for virksomheter og samfunnet.
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
Studieprogrammet i ledelse, innovasjon og marked er rettet mot dem som har interesse for ledelse, markedsføring og innovasjon i bedrifter. Studiet er først og fremst tilpasset det private næringslivet, men kandidatene kan også være interessante for offentlig sektor. Utdannelsen kvalifiserer først og fremst til ulike mellomlederroller innen handels- og industribedrifter i inn- og utland.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Krav til realkompetanse
Søkeren må ha yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år.
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
- Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse. For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se her.
Antall studieplasser: 40. Studiet er adgangsregulert.
Forelesninger og seminarer.
Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.
Undervisningsspråket for emnene som inngår i programmet er norsk. Litteratur i form av lærebøker og kompendier vil som oftest være på engelsk eller norsk. Enkelte emner undervises på engelsk, undervisningsspråk for det enkelte emne står angitt i emnebeskrivelsen.
Med fullført bachelorgrad kan studentene søke opptak til mastergraden i ledelse, innovasjon og marked ved UiT Norges arktiske universitet.
UiT Norges arktiske universitet gir deg mange muligheter til å ta deler av studiene dine som utvekslingsstudent ved et utenlandsk lærested. Ta skrittet! Utforsk hvordan du søker om utveksling og hvor du kan dra.
I en verden som blir stadig mer globalisert, er internasjonale erfaringer gull verdt. Et utvekslingsopphold i utlandet vil utvide din personlige og faglige horisont.
Ved å lære et annet utdanningssystem og en ny kultur å kjenne vil du begynne å se livet med andre øyne. En forandring kan være forfriskende, og det vil gi deg impulser som kan påvirke karrierevalgene dine.
Bachelorgradsprogrammene ved Handelshøgskolen åpner opp for utenlandsopphold i femte og sjette semester. Informasjon om søknadsfrister, og alt annet som er viktig å tenke på, finner du her.