Ønsker du å hjelpe mennesker med ulike utfordringer til å få et bedre og mer selvstendig liv, men kan ikke flytte eller studere på heltid? Da kan du ta en bachelor på deltid i vernepleie ved UiT Norges arktiske universitet i Harstad.
Studiet er samlings- og nettbasert, slik at du kan kombinere det med jobb og familieliv.
Som vernepleier vil du jobbe med å veilede og tilrettelegge for mennesker med fysiske, psykiske eller sosiale utfordringer.
Det er stor etterspørsel etter vernepleiere i Norge.
Dette studiet har krav om obligatorisk oppmøte ved studiestart. For søknad om fritak, les her.Vernepleie, deltid er på 180 studiepoeng og gjennomføres over 4 år. Studieprogrammet består av 15 emner, 50 studiepoeng er praksisstudier og 130 studiepoeng er teoristudier.
Vernepleierutdanningen er en helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som kvalifiserer deg som utøver av helse-, omsorgs- og velferdtjenester i et livsløpsperspektiv.
Som vernepleier hjelper du mennesker med fysiske, psykiske eller sosiale utfordringer. Du bidrar til å fremme selvbestemmelse, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.
Vernepleierutdanningen er praksisorientert og gir deg særlig kunnskap innen:
- miljøterapeutisk arbeid
- habilitering og rehabilitering
- helsefremming og helsehjelp
Utdanningen inkluderer tre praksisperioder, én per studieår, for å forberede deg på arbeidslivet.
Fullført utdanning danner grunnlag for offentlig autorisasjon som helsepersonell.
Etter endt studium og oppnådd grad skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten:
- kan gjøre rede for vernepleieyrket som profesjon, samt reflektere over vernepleierens samfunnsansvar med særskilt fokus på likeverd, inkludering, demokrati og deltakelse
- kan gjøre rede for, og drøfte, ulike former for kommunikasjon, samhandling og samarbeid, samt hvordan tilrettelegge for å skape og vedlikeholde gode relasjoner
- kan gjøre rede for, begrunne og foreslå ulike former for miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- kan forklare og diskutere sammenhenger mellom helse, funksjonshemming og funksjonsnedsettelse i et individ-,samfunns- og livsløpsperspektiv
- kan gjøre rede for sentrale juridiske og samfunnsmessige strukturer, forvaltningen, samt det politiske beslutningssystem
- kan gjøre rede for sentrale forskningsmetoder, samt kriterier for vurdering av vitenskapelig kvalitet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende ulike former for kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling
- kan anvende og vurdere anerkjente metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere tjeneste mottakerens mål og behov som grunnlag for tiltak
- kan anvende faglig kunnskap som bidrar til god folkehelse og deltakelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
- kan anvende oppdatert kunnskap om juridiske, organisatoriske og samfunnsmessige forhold i tjenesteutøvelsen for å sikre deltakelse, inkludering, likeverd og faglig forsvarlig tilbud til tjenestemottakerne
- kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan møte andre mennesker med empati og respekt ut fra et perspektiv om likeverd, demokrati og deltakelse uavhengig av funsksjonsevne, alder, kjønn, etnisitet, kultur, livssyn og seksuell orientering
- kan redegjøre for relevante faglige og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse, og identifisere, reflektere over og håndtere disse gjennom anvendelse av faglig skjønn
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med tjenestemottakere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes forutsetninger, verdighet og behov
- kan utøve koordinert, sammenhengende og kunskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering. Dette med utgangspunkt i tjenestemottakers ønsker, verdier, behov, forutsetninger, bakgrunn og utgangspunkt
- kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til ulike gruppers rettigheter, for å bidra til deres selvbestemmelse og likeverdige samfunnsdeltakelse
- kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforberedene arbeidsprosesser i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
Med en bachelor i vernepleie får du kompetanse innen både helse- og sosialfaglig arbeid.
Som vernepleier får du en allsidig utdanning hvor du kan få mange spennende og varierte yrkesmuligheter.
Å jobbe som vernepleier er spesielt knyttet opp mot personer med funksjonsnedsettelse, men en kan også finne mange vernepleiere i:
- Skole
- Barnehage
- Barnevern
- Eldreomsorg
- Integreringstjenesten/Flyktningtjenesten
- Habiliterings- /rehabiliteringstjenesten
- Hjemmetjenesten
- Miljøterapeutisk arbeid
- NAV
- Oppsøkende ungdomsarbeid
- Psykisk helsearbeid
- Rusomsorg
Etter fullført bachelorgrad kan du få autorisasjon som vernepleier.
Du kan lese mer om vernepleieryrket på nettsidene til UiTs yrkeskatalog.
For detaljert oppbygging av studiet, se studieplan nedenfor.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Realkompetansesøkere må dokumentere følgende:
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år
For vernepleie regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
- Arbeid innen helse-, sosial-, omsorg-, barnehage og undervisningssektor eller lignende der søker har arbeidet med pasienter, klienter, barn eller elever under kyndig veiledning
- Skoler med relevant linje/fag i forhold til utdanningen, for eksempel helse- og sosialfag
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
- Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
- Matematikk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
- Naturfag fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se Opptak til studier på realkompetanse
Søkere som tas opp på studiet må legge fram politiattest, jf. Universitets- og høyskoleloven §12-2 første ledd andre punktum, fagskoleloven §27, andre ledd og helse- og omsorgsloven §5-4 første ledd.
Karaktersnitt/poenggrense ved hovedopptaket våren 2025:
Vernepleierutdanningen, deltid Tromsø/Harstad (studiekode 186 3089)
- Ordinær kvote: 33, 5
- Førstegangsvitnemålskvote: alle kvalifiserte
Kvoter
Det er regionskvote på minst 60 % for søkere med nordnorsk tilknytning, og 50 % kvote for søkere med førstegangsvitnemål innenfor regionskvoten. Det er også kvote på inntil to studieplasser for søkere med samisk språkkompetanse (1 i kvote for førstegangsvitnemål og 1 plass i ordinær kvote). For mer informasjon, se Samordna opptak.
Undervisning
Deltidsstudiet i vernepleie er samlingsbasert og gjennomføres over 4 år/8 semester, det vil si 75% av et heltidsstudium, noe som tilsvarer omtrent 30 timer i uken.
I de tre praksisperiodene, som varer totalt 30 uker, er belastningen 100%. Hvis du er i jobb, må du beregne å ha full permisjon i praksisperiodene.
Undervisningen foregår enten digitalt eller på fysiske samlinger. På fysiske samlinger vil vi i all hovedsak jobbe med praktiske øvelser, ferdighetstrening og annen undervisning som krever tilstedeværelse.
Samlingene er på 1-2 uker. Antall samlinger vil variere avhengig av det aktuelle semester og emne. I semestre hvor det gjennomføres praksisstudier vil det være få eller ingen samlinger utover praksis, mens det i ordinære semestre kan være fra 2-9 samlinger pr. semester.
I studiet blir det benyttet forskjellige arbeids- og undervisningsaktiviteter for å oppnå læringsutbytte i emnet.
Undervisningen vil bestå av forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, ferdighetstrening, rollespill og simulering og veiledning. For at studentene skal lære faglig samarbeid, respekt og forståelse for hverandre er arbeid i grupper en sentral arbeidsform. Noen av læringsaktivitetene vil ha obligatorisk oppmøte og deltakelse.
Å ta vernepleierutdanningen over 4 år er arbeidskrevende, og det anbefales å begrense jobbing ved siden av studiene.
Utover kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur, må du regne med utgifter til bolig, reiseutgifter og lignende i forbindelse med samlinger og praksis. Du må også ha egen datamaskin, webkamera og mikrofon.
En foreløpig plan for samlingene i første studieår vil bli publisert i studiekatalogen på nett innen 1. september 2025.
Eksamen
Eksamen kan være både fysisk på campus og som hjemmeeksamen. Eksamensformene er praktisk, muntlig og skriftlig, enten individuelt eller i gruppe.
Hvilke type eksamen det er i et emne, finner du i emnebeskrivelsen for det enkelte emne. Eventuell arbeidskrav må være bestått før man kan gå opp til eksamen.
Emnene vurderes enten med bokstavkarakterene A-F, eller til bestått/ikke bestått.
Eksamen og vurdering er regulert i henhold til Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet.
Studiet har tre praksisperioder - én i hvert studieår.
Praksis 1 – Kommunikasjon og relasjoner i praksis. Varer i 9 uker. Aktuelle praksissteder kan være: boliger, dagsenter, avlastning, og andre tjenester for personer med utviklingshemming, vekstbedrifter, skole og barnehage.
Praksis 2 – (Re)habilitering, helsearbeid og miljøterapi i praksis. Varer i 9 uker. Aktuelle praksissteder kan være: sykehjem, hjemmesykepleie og omsorgsleiligheter med heldøgns omsorg.
Praksis 3 – Velferdsendring i praksis. Varer i 12 uker. Aktuelle praksissteder kan være: tjenester innen rus og psykiatri, skole og barnehage, vekstbedrifter, flyktningetjenester og mottak, barne- og ungdomstjenester, samt tjenester for personer med utviklingshemming eller nedsatt funksjonsevne.
Studenter må påregne å få praksis andre steder enn i nærheten av eget bosted. Praksisperiodene gjennomføres i våre avtalekommuner i Nord-Norge. Praksis ved eget hjemsted kan være mulig dersom hjemsted er i en avtalekommune, men det kan ikke garanteres. Tildeling av praksisplasser gjøres via instituttet og den enkelte student har ikke anledning til å skaffe praksisplass selv. Studentene må beregne å ha full permisjon fra eventuell jobb i praksisperiodene.
For mer informasjon om praksis på vernepleiestudiet, se nettsiden for praksis.
Du kan søke om å få gjennomføre praksis 3 i utlandet - les mer om dette under Utveksling.
Norsk
Fullført bachelorutdanning i vernepleie kvalifiserer til opptak ved ulike mastergradutdanninger og videreutdanninger, både i inn- og utland. Blant annet Master i velferdsendring som tilbys ved UiT, Harstad.
Aktuelle fagområder for videreutdanning, er blant annet: miljøarbeid, veiledning, psykisk helse, rehabilitering, rus, folkehelse, pedagogikk/spesialpedagogikk, sosialt arbeid, administrasjon og ledelse.
Vil du oppleve en annen kultur og et annet språk? Frister det å tilegne seg verdifull kunnskap og erfaring som du ikke vil få hjemme? Ved å reise på utveksling vil du få nye perspektiver, bli en mer attraktiv arbeidstaker og lære å bli mer selvstendig.
På vernepleie, deltid kan du søke om å få dra på utvekslingsopphold i syvende semester.
Ønsker du å reise ut, er det lurt å begynne planleggingen i god tid. Informasjon om søknadsfrist, søknadsprosessen og stipendmuligheter finner du på universitetets sider om utveksling. Trenger du mer informasjon om utveksling/utenlandsopphold, ta kontakt med internasjonal koordinator.
For oppdatert oversikt over hvilke universiteter studieprogrammet i vernepleie har avtale med, vises det til UiT´s nettsider om internasjonalisering.