vår 2025
MAT-6057 Innføring i matematikkdidaktikk - 5 stp

Emnetype

Emnet tilbys som videreutdanningsemne. Hovedmålgruppen er lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, påfyll eller oppfrisking av kunnskaper. Emnet er åpent for alle som oppfyller opptakskravene.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten

  • Matematikk R1 (S1+S2)

eller

  • Minimum 30 studiepoeng matematikk/matematikkdidaktikk fra en norsk lærerutdanning

eller tilsvarende

Søknad om opptak registreres i EVU-web.

Søknadsfrist 15.01.2025


Innhold

Emnet er en innføring i grunnleggende didaktiske temaer som er relevant for matematikk som skolefag:

  • læreplanene for matematikk og grunnleggende ferdigheter i matematikk
  • elevenes læring i matematikk med fokus på matematisk begrepsforståelse og vanlige misoppfatninger
  • elevaktive og utforskende arbeidsmåter og problemløsning i matematikkundervisning
  • vurdering i matematikk

Recommended prerequisites

MAT-6051 Introduksjon til kalkulus, MAT-6052 Skolerettet kalkulus med programmering og beregninger

Hva lærer du

Kunnskap

Etter emnet har studenten

  • kjennskap til læreplanene for matematikk og grunnleggende ferdigheter i matematikk
  • kunnskap om elevenes læring i matematikk med fokus på matematisk begrepsforståelse og vanlige misoppfatninger
  • kunnskap om elevaktive og utforskende arbeidsmåter og problemløsning i matematikkundervisning
  • kunnskap om vurdering i matematikk

Ferdigheter

Etter emnet kan studenten

  • planlegge og gjennomføre matematikkundervisning som inkluderer elevaktive og utforskende aktiviteter i klasserommet
  • vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner og gi konstruktiv tilbakemelding som fremmer læring
  • planlegge og gjennomføre undervisning for å fremme elevenes begrepsdannelse i matematikk
  • begrunne bruk av varierte arbeids- og vurderingsformer for å fremme læring i matematikk

Generell kompetanse

Etter emnet kan studenten

  • kommunisere skriftlig og muntlig om elevenes læring og vurdering i matematikkundervisning
  • samarbeide med kollegaer for å videreutvikle egen praksis
  • analysere og evaluere egen undervisningspraksis i lys av fagdidaktisk forskning

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, samlinger og tilbud om nettbasert undervisning/veiledning.

Omfang av undervisning: 

  • Desentraliserte samlinger: én obligatorisk fysisk samling på én dag
  • Nettbaserte samlinger: 3-5 samlinger på to timer

Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til én desentralisert samling per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.

Den desentraliserte samlingen vil ha et nettbasert alternativ slik at det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Mappevurdering Bestått – Ikke bestått
UiTs samleside om eksamen

More info about the portfolio

Studentene leverer og får tilbakemelding på tre individuelle oppgaver i løpet av semesteret. Disse oppgavene kan for eksempel være planlegging av en undervisningsøkt eller vurdering av et elevarbeid. Eksamensmappen består av en bearbeidet versjon av de tre oppgavene. Detaljerte retningslinjer vil bli gjort tilgjengelig i starten av emnet.

More info about the oral exam

Individuell muntlig eksamen som fortrinnsvis gjennomføres som nettmøte.

Eksamenstid er inntil 45 minutter.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic