vår 2025
KJE-6057 Innføring i kjemididaktikk - 5 stp

Emnetype

Emnet tilbys som videreutdanningsemne. Hovedmålgruppen er lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, få påfyll eller oppfriske kunnskaper.

Emnet er åpent for alle som oppfyller opptakskravene.


Opptakskrav

Forkunnskapskrav: KJE-6101 eller KJE-1001 eller tilsvarende

Søknad om opptak registreres i EVU-web.

Søknadsfrist 01.12.24


Obligatorisk forkunnskapskrav

KJE-6101 Innføring i kjemi for lærere eller KJE-1001 Introduksjon til kjemi og kjemisk biologi

Innhold

Emnet er en innføring i grunnleggende didaktiske temaer som er relevant for naturfag og kjemi som skolefag:

  • læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag og kjemi
  • elevenes læring i kjemi med fokus på begrepsdannelse og hverdagsforestillinger
  • bruk av modeller i naturfag og kjemi
  • elevaktive og utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen
  • vurdering i kjemi

Hva lærer du

Kunnskap

Etter kurset har studenten

  • kjennskap til læreplanene og de grunnleggende ferdigheter i naturfag og kjemi
  • kunnskap om elevenes læring i kjemi med fokus på begrepsdannelse og hverdagsforestillinger
  • kunnskap om bruk av modeller i naturfag og kjemi
  • kunnskap om elevaktive- og utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen
  • kunnskap om vurdering i kjemi

Ferdigheter

Etter kurset kan studenten

  • planlegge og gjennomføre kjemiundervisning som inkluderer utforskende aktiviteter i klasserommet og i alternative læringsarenaer
  • vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner og gi konstruktiv tilbakemelding som fremmer læring
  • anvende innsikter fra fagdidaktisk forskning i planlegging og gjennomføring av undervisningen for å fremme elevenes begrepsdannelse i kjemi
  • begrunne bruk av varierte arbeids- og vurderingsformer for å fremme læring i kjemifaget

Generell kompetanse

Etter kurset kan studenten

  • kommunisere skriftlig og muntlig om elevenes læring og vurdering i kjemiundervisning
  • samarbeide med kollegaer for å videreutvikle egen praksis
  • analysere og evaluere egen undervisningspraksis i lys av fagdidaktisk forskning

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, samlinger og tilbud om nettbasert undervisning/veiledning.

Omfang av undervisning: 

  • Én obligatorisk fysisk samling på én dag
  • Nettbaserte samlinger: 3-5 samlinger på to timer

Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til én desentralisert samling per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.

De desentraliserte samlingene vil ha et nettbasert alternativ slik at det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Mappevurdering 09.05.2025 14:00 (Innlevering) Bestått – Ikke bestått
UiTs samleside om eksamen

More info about the portfolio

Studentene leverer og får tilbakemelding på tre individuelle oppgaver i løpet av semesteret. Disse oppgavene kan for eksempel være planlegging av en undervisningsøkt eller vurdering av et elevarbeid. Eksamensmappen består av en bearbeidet versjon av de tre oppgavene. Detaljerte retningslinjer vil bli gjort tilgjengelig i starten av kurset.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic