vår
2025
FRI-2260 Lederrollen i friluftsliv og naturguiding - 10 stp
Innhold
Emnet tar for seg lederrollen i friluftsliv og naturguiding. Emnet er utviklet for å gi en avslutning på det gjennomgående fagområdet lederrollen i natur i vårt treårige Bachelorprogram. På første året blir dette satt inn i en friluftsliv - og veilederkontekst. På andreåret blir lederrollen knyttet til det naturbaserte reiselivet og naturguiding. Studentene har gjennom de to første studieårene og tilknyttet praksis vært gjennom en utviklingsprosess knyttet til lederrollen i natur. Dette emnet bygger videre på denne utviklingsprosessen, både gjennom teoretiske tilnærminger til lederrollen i natur og gjennom utfordrende ferder i variert natur. Emnet inneholder ferder der studentene blir eksponert for lederrollen i natur. Her møter de situasjoner og erfaringer som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning med faglærer og medstudenter. Emnet oppsummerer og styrker studentenes faglige og personlige utviklingsprosess knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding. Emnet er en avslutning på studentenes utviklingsprosess gjennom utdanningen, og er samtidig en forberedelse på deres fremtidige utøvelse av og utvikling i profesjonsrollen i friluftsliv og naturguidingHva lærer du
Kunnskaper
- Har kunnskap om friluftslivets egenart og verdiorientering knyttet til lederrollen i natur.
- Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, metoder og HMS knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ledelse og beslutningstaking knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sikkerhetsarbeid, usikkerhet og uforutsette situasjonerknyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Kan oppdatere sin kunnskap innenfor metoder og HMS relevant for lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Kunnskap om ulike tilnærminger til ledelse av grupper i natur
- Kunnskap om ulike tilnærminger til beslutningstaking ved ledelse av grupper i natur
- Redegjøre for ulike profesjonsroller i friluftsliv og naturguiding.
Ferdigheter
- Anvende faglig relevante arbeidsmønster og uttrykksformer for å ta beslutninger og lede grupper i natur.
- Anvende kjennskap til snøomvandling, skred- og værvarsel, terrengtyper og relevante arbeidsmønstre til å planlegge tur og underveis kontinuerlig vurdere egen og en gruppes sikkerhet i forhold til relevante naturfarer.
- Reflektere over egen faglig utøvelse av lederrollen i friluftsliv og naturguiding.
- Gi og motta veiledning under utøvelse av lederrollen og justere denne under veiledning av medstudenter og faglærer.
- Anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til å planlegge, gjennomføre og lede grupper, samt planlegge og ivareta HMS for grupper i friluftsliv og naturguiding.
Generell kompetanse
- Delta i diskusjoner om, og videreutvikle en felles yrkesetisk og verdiorientert profesjonsstandard, knyttet til lederrollen friluftsliv og naturguiding.
- Planlegge, gjennomføre og kritisk evaluere egen og andres læring gjennom seminarer og ferder i natur i tråd med en yrkesetisk og verdiorientert profesjonsstandard.
- Anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til usikkerhet og håndtering av uforutsette situasjoner til å planlegge og kritisk vurdere HMS for grupper i friluftsliv og naturguiding.
Undervisning
Undervisningen og læringsaktivitetene i emnet gjennomføres i form av praktisk øving på lederrollen i gruppe på flere-dagers ferder i variert arktisk natur. På ferdene jobber studentene i grupper av varierende størrelse. Ferdene planlegges og forberedes med mål om å oppnå gode læringssituasjoner knyttet til lederrollen og beslutningstaking i natur. Faglærere og medstudenter vil delta aktivt i veiledning og evaluering av studentene på ferdene. I tilknytning til ferdene gjennomføres forelesninger, seminarer, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid, oppgaver, studentfremlegg, digital læring og veiledning. Emnet avsluttes med et seminar der studenten skal presentere en oppsummering av deres læring i emnet, deres utvikling knyttet til lederrollen og perspektiver på profesjonsrollen.Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 2 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
For/etterarbeid og gjennomføring av ferder | Godkjent – ikke godkjent | |
Ledelse i gruppe | Godkjent – ikke godkjent | |
Veiledning | Godkjent – ikke godkjent | |
Seminar | Godkjent – ikke godkjent | |
HMS-plan | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig innlevering | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Det kreves minimum 80 % deltakelse i all læringsaktivitet. I tilegg må studenten ha godkjent følgende:
- Godkjent deltagelse i planlegging, gjennomføring og etterarbeid i alle ferder knyttet til emnet
- Godkjent utøvelse av ledelse i gruppe under veiledning
- Godkjent utøvelse av veiledning og tilbakemelding til medstudenter
- Deltakelse og fremlegg på avsluttende seminar
- Godkjent HMS-plan knyttet til turplanlegging
- Godkjent skriftlig innlevering knyttet til beslutningstaking