vår 2025
BLU-2003 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2100 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stp
BLU-2000 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stp
BLU-2000F Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stp

Innhold

Emnet omfatter en profesjonsrettet bacheloroppgave som skal gi studenten teoretisk innsikt i og praktisk øvelse i vitenskapelig arbeid. Innholdet i oppgaven skal knyttes til barnehagen som pedagogisk institusjon og barnehagelærerens arbeidsområder. Tematisk skal oppgaven forankres i ervervet kompetanse innenfor ett eller flere av kunnskapsområdene eller fordypningen i barnehagelærerutdanningen. Innholdet kan også knyttes til studentens utviklingsarbeid i barnehagen 6.semester. Innføring i vitenskapsteori og metode inngår i emnet.

Bacheloroppgaven skal integrere teori og praksis og bygger derfor på konkrete praksiserfaringer/utprøvinger.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder og forskningsdesign
  • kvalitative og kvantitative tilnærminger og analyseteknikker
  • utfordringer knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
  • forskningsetiske prinsipper og retningslinjer
  • teoretiske og praktiske perspektiver innenfor et selvvalgt profesjonsrettet tema
  • hva som er grunnleggende vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser
  • ulike vitenskapsteoretiske perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan:

  • formulere problemstilling og design for oppgaven
  • planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse i barnehagefeltet og presentere denne skriftlig, i samsvar med grunnleggende krav til en akademisk tekst
  • vurdere egne og andres undersøkelser med utgangspunkt i vitenskapelige og etiske krav
  • anvende relevant teori og forskning fra faglitteratur for å belyse og drøfte egen problemstilling på en systematisk måte

Generell kompetanse

Studenten:

  • arbeider selvstendig med et avgrenset prosjekt i barnehagefeltet, der innsamling og analyse av datamateriale er basert på vitenskapelige metoder og forskningsetiske prinsipper
  • har ervervet kompetanse i å presentere en undersøkelse, samt å anvende faglitteratur (teori) i en selvstendig analyse og drøfting undersøkelsen
  • har utvidet sitt handlingsrepertoar knyttet til sin profesjon innenfor oppgavens tematikk

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Undervisningen foregår samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Studenter som velger et internasjonalt 5. semester vil bli tilbudt et digitalt alternativ når/dersom oppstartssamling legges til 5. semester.

Studentene tilbys skriftlig og muntlig veiledning på både prosjektbeskrivelse og bacheloroppgaven, inntil 8 timer pr bacheloroppgave. Veiledning avsluttes normalt én uke før innleveringsdato.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Oppgave 16.05.2025 14:00 (Innlevering) 1 Semester A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk frammøte Godkjent – ikke godkjent
Praksis Godkjent – ikke godkjent
Prosjektbeskrivelse Godkjent – ikke godkjent
Veiledning Godkjent – ikke godkjent
Selvvalgt pensum Godkjent – ikke godkjent
Muntlig Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i 6. semester
  • prosjektbeskrivelse for oppgaven, med særlig vekt på forskningsdesign og metode. Omfang omkring 2000 ord (3000 ord ved skriving i gruppe). Beskrivelsen må være vurdert til godkjent før bacheloroppgaven kan leveres
  • minimum én veiledning på bacheloroppgaven
  • innlevering av selvvalgt pensum til godkjenning hos veileder (må være godkjent senest 2 uker før innlevering av oppgave). Omfang selvvalgt pensum er om lag 600 sider
  • presentasjon av eget bachelorprosjekt

More info about the assignment

Innlevering av bacheloroppgave. Omfang om lag 7000 ord.

Oppgaven kan skrives i gruppe på to studenter. Omfanget skal da være om lag 9000 ord. Oversikt over selvvalgt pensum skal legges ved oppgaven.

Dersom ikke-skriftlig dokumentasjon er en del av oppgaven, kan omfanget av den skriftlige teksten reduseres noe.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet. Oppgaven kan leveres i ny eller bearbeidet utgave.
  • Earlier years and semesters for this topic