vår
2025
BLU-1215 Flerkulturell barndom i nord - 20 stp
Innhold
Emnet vil gi studentene kunnskap, erfaringer om hvordan nordområdenes historie og dagens flerkulturelle samfunn vil være et viktig bidrag i arbeidet med barns danning. Hovedfokus vil være språkutvikling, kommunikasjon, naturkjennskap, og ulike kulturelle tradisjoner og fortellinger. Det lokale og nordlige fokuset vil inngå i universelle perspektiver.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- språktilegnelse og utvikling av språkferdigheter hos flerspråklige barn
- ulike kulturers uttrykk, fortellinger og tradisjoner
- regionens folk, historie, kulturelle tradisjoner og hverdagsliv
- naturbruk, mangfold og fenomener i nordlig natur
- profesjonsetiske krav i samarbeidet med foreldre med minoritetsbakgrunn
- ulike syn på barneoppdragelse
- interkulturell kommunikasjon
- hvordan aktiviteter i naturen kan støtte opp om barns danning og læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke ulike ressurser for å fremme språkutviklingen hos flerspråklige barn
- formidle positive holdninger til språkmangfold
- formidle positive holdninger til kulturelt mangfold
- utnytte språklig og kulturelt mangfold som ressurs i pedagogisk arbeid i barnehagen
- formidle elementer fra lokal og regional historie og tradisjoner
- tilrettelegge for utforskning og bruk av litterære uttrykk fra ulike kulturer
- utvikle og lede opplevelses- og læringsaktiviteter i nordlig natur
- bidra til bærekraftig naturbruk
- inngå i konstruktivt samarbeid med foresatte med ulik språklig, kulturell og livssynsbakgrunn
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et stimulerende og inkluderende språkmiljø, både muntlig, skriftlig og visuelt
- viser grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn og familier med ulik kulturell bakgrunn
- bidrar til at barn får forståelse for hverandres forskjellige bakgrunner
- analyserer og reflekterer kritisk over barnehagens samarbeid og kommunikasjon med minoritetsforeldre
- bruker naturfaglig og tradisjonell kunnskap til danning og læring
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det inngår også praktiske øvelser og uteaktiviteter. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 03.06.2025 09:00 (Utlevering) 05.06.2025 13:00 (Innlevering) |
3 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav vurdert av faglig tilsatt: tilstedeværelse i undervisning og læring | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav vurdert av faglig tilsatt: praksis | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav vurdert av faglig tilsatt: faglig tekst i gruppe | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav vurdert av faglig tilsatt: praktisk - muntlig gruppeframlegg | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav vurdert av faglig tilsatt: individuell tekst | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- bestått praksis i emnet
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- lede, planlegge og gjennomføre en aktivitet forankret i et flerkulturelt perspektiv i en barnegruppe. Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- en faglig tekst i gruppe (på inntil 3 studenter). Omfang ca. 2000 ord
- et praktisk - muntlig gruppeframlegg (på inntil 3 studenter) i plenum med utgangspunkt i aktiviteter for barn
- en individuell tekst med tema fra praksis (omfang ca. 1500 ord)