vår
2025
BLU-1211 Natur, helse, lek og læring i barnehagen - 20 stp
Innhold
Hovedfokus vil være å styrke studentenes bevissthet om naturens betydning for barns utvikling, mat og helse gjennom lek og læringsaktiviteter i barnehagen. Emnet skal gi innsikt i pedagogisk dokumentasjon og pedagogisk ledelse av lærings- og danningsprosesser i barnehagen. Kroppslige vinteraktiviteter med og uten ski, naturlekeplass, læring for bærekraft, temaarbeid i naturfag er særskilt vektlagt i emnet.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- barns læring gjennom lek, utforsking og aktiviteter i natur og uteområde
- tilrettelegging, observasjon og pedagogisk dokumentasjon som redskap for å styrke barns leke- og læringsmiljø
- hvordan natur og nærmiljø kan benyttes og tilrettelegges som læringsarena, bl.a. med henblikk på kroppslig utvikling, naturkunnskap og samiske tradisjoner
- hvordan holdninger og praksiser knyttet til bærekraftig utvikling, livsmestring og helse kan etableres og utvikles i barnehagen
- matproduksjon og matlaging som pedagogisk ressurs for helse og bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, lede og tilrettelegge for kroppslig lek- og læringsprosesser ute, samt gi nye erfaringer, progresjon og mestring
- observere og dokumentere barns leke- og læringsprosesser knyttet til barns utvikling
- lede og tilrettelegge for helsefremming og livsmestring for barn og medarbeidere i barnehagen
- tilrettelegge for aktiviteter knyttet til matens opprinnelse og bærekraftige måltider
Generell kompetanse
Studenten:
- benytter seg av naturens muligheter for lek, utforsking, matlaging, læring og bevegelse gjennom aktiv medvirkning sammen med barn og medarbeidere
- leder og tilrettelegger for samspill med barn og medarbeidere i aktiviteter med natur og nærmiljø som utgangspunkt
- leder lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen knyttet til emnets innhold
- reflekterer kritisk over aktuelle tema koblet til barns lek og læringsprosesser eksempelvis knyttet til sosiale forhold, bærekraft, mat, helse, likestilling og kulturelt mangfold
Undervisning
Emnet går over ett semester og har omlag ukentlig undervisning i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det kan bli innslag av digital undervisning.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 20 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Arbeidskrav som vurderes av praksislærer | Godkjent – ikke godkjent | |
Individuell skriftlig innlevering | Godkjent – ikke godkjent | |
Bestått praksis | Godkjent – ikke godkjent | |
Digital billedbok | Godkjent – ikke godkjent | |
Obligatorisk frammøte | Godkjent – ikke godkjent | |
Planlegge og gjennomføre praktisk-metodiske aktiviteter | Godkjent – ikke godkjent | |
Presentere en faglig problemstilling muntlig | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- bestått praksis i emnet
studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- lede og igangsette en aktivitet med fokus på barns lek og læring med naturen som utgangspunkt. Med pedagogisk dokumentasjon som metode skal aktiviteten vurderes, videreutvikles og gjennomføres minimum 2 ganger i samarbeid med personalet
- med utgangspunkt i barnas interesser gjennomføre en utforskende aktivitet og samtale med barna
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- i grupper på to lage en digital bildebok for barn med henblikk på lek, helse og læring i naturen (omfang 10-15 sider). Fremlegg i plenum støttet av et refleksjonsnotat på om lag 500 ord
- gruppevis planlegge, gjennomføre og vurdere praktisk-didaktiske aktiviteter for barn og ansatte i barnehagen. Studentene leverer inn didaktisk plan i forkant av gjennomføring, gjennomfører kollegabasert veiledning, og evaluerer i etterkant med praksislærer
- faglig individuelt muntlig fremlegg (om lag 10 minutter) basert på utforskende aktivitet i praksis med utgangspunkt i barnas interesser
- individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i den pedagogiske lek- og læringsaktiviteten fra praksis. Omfang 2500-3000 ord. Dokumentasjonsmateriale kommer i tillegg