vår 2025
BED-3113 Tjeneste- og relasjonsmarkedsføring - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som masterenkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Innhold

Emnet vil gi en fordypning innen tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner i markedsføring, den største delen av markedsøkonomien. I løpet av kurset vil en rekke tema innen fagområdet identifiseres, kritisk granskes og evalueres. Tjenestelogikk, tjenestekvalitet, organisering og ledelse av relasjoner, kjøpsprosessen i organisasjoner, design og utvikling av distribusjonskanaler, samskaping av verdi, samarbeid og koordinering vil bli studert. Andre aspekter ved konsument- og bedriftsmarkedsføring vil også bli studert. Det vil bli lagt vekt på å forklare hvordan aspekter ved tjeneste- og relasjonsmarkedføring kan benyttes som praktiske tiltak for å skape og fordele verdi i konsument- og bedriftsmarkedet.

Hva lærer du

Kunnskap:

  • Kandidaten har avansert kunnskap om skoleretninger og forskningstradisjoner innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner og spesialisert innsikt innenfor avgrensede områder.
  • Kandidaten har inngående kunnskap om emnets vitenskapelige problemstillinger og den akademiske debatten om disse.
  • Kandidaten kan anvende kunnskap på nye områder innenfor tjeneste- og business-to-business relasjoner.
  • Kandidaten kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner sin historie, tradisjoner, egenart og plass i bedriften og samfunnet.

Ferdigheter:

  • Kandidaten kan forholde seg kritisk til forskningslitteraturen innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner samt bruke denne til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
  • Kandidaten kan analysere og kritisk granske teoretiske bidrag innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
  • Kandidaten kan bruke de tilegnede kunnskapene på en kritisk og reflektert måte i egen faglige praksis på en selvstendig måte.
  • Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse:

  • Kandidaten kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger relatert til tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
  • Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
  • Kandidaten kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
  • Kandidaten kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner både med faglige eksperter og med praktikere innenfor området.
  • Kandidaten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet innebærer ulike undervisningsformer på campus. Det stilles krav om at studenten er fysisk til stede på campus, da emnet er bygd opp rundt at studenten deltar i arbeidskrav som innebærer samarbeid med andre studenter. Undervisningsformen vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og tilbakemeldinger, med fokus på problembasert læringsmetode.

Det er studentens eget ansvar å sikre at han/hun får den informasjonen som gis i undervisningen, og som ikke eksplisitt er beskrevet i emnebeskrivelsen eller i forelesningsplanen, eller lagt ut på Canvas.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 3/10 30 Minutter A–E, stryk F
Oppgave 19.05.2025 14:00 (Innlevering) 7/10 A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Arbeidskravene er presentasjon av artikler

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet. Kun deleksamener som ikke er bestått må tas på nytt.

Info about the weighting of parts of the examination

På den muntlige eksamen presenteres oppgaven (10-15 min). Den skriftlige delen teller 70 % og den muntlige delen teller 30 % av totalkarakteren.
  • Earlier years and semesters for this topic