høst 2024
PED-2017 Veiledning - 10 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for i bachelor i pedagogikk og bachelor i spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3017 Veiledning 10 stp
PED-2011 Pedagogisk og spesialpedagogisk veiledning 10 stp

Innhold

Emnet omhandler veiledning som fagfelt og praksis i pedagogiske og spesialpedagogiske kontekster. Emnet fokuserer på fire sentrale områder som er relevant for veiledning som fag- og forskningsfelt:

  • Tradisjoner, begreper og praktiske tilnærminger
  • Kunnskapssyn og læring i veiledning
  • Grunnleggende veiledningsferdigheter
  • Kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • Kunnskap om ulike tradisjoner og sentrale begrep i veiledning
  • Kunnskap om ulike læringssyn relatert til veiledning
  • Kjennskap til grunnleggende veiledningsferdigheter inkludert lytting, spørsmål, metakommunikasjon og tegning
  • Kunnskap om teoretiske perspektiver på kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Anvende enkelte veiledningstilnærminger, og kunne reflektere over bruken av disse
  • Anvende grunnleggende veiledningsferdigheter og reflektere over anvendelsen av disse sett i lys av målet om gode relasjoner i veiledning
  • Reflektere over veiledningssamtaler i lys av etiske perspektiver på veiledning

Kompetanse

Studenten skal være kompetent til å gjennomføre veiledningssamtaler på et grunnleggende nivå, og skal være grunnleggende kompetent til å forholde seg analytisk, kritisk og utviklingsrettet til veiledning og litteratur om veiledning.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er både nettbasert og samlingsbasert med tre undervisningssamlinger.

I tillegg kommer et øvingsseminar på 4 timer som studentene gjennomfører uten lærer (Se omtale under «Arbeidskrav»).

Undervisningsform er forelesninger (fysisk og nettbasert) og studentaktive undervisningsformer inkludert omvendt undervisning.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 25.11.2024 09:00 (Utlevering)
02.12.2024 14:00 (Innlevering)
1 Uker A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Øvingsseminar Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering Godkjent – ikke godkjent
Deltakelse på samlinger Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen kreves aktiv deltakelse på samlingene. Erfaringslæring inngår som en viktig del i utdanningen og det er derfor krav om et veiledet praksiselement i emnet. Ved behov for fravær må det leveres begrunnet søknad til faglærer.

Studentene skal gjennomføre et øvingsseminar i grupper der studentene veileder hverandre. Fokus på øvingsseminar er anvendelse av to veiledningstilnærminger, utprøving av veiledningsferdigheter, samt gi hverandrevurdering på veiledningen. Studentene skriver en oppgave hver for seg eller i gruppe (3-5 sider) om sine erfaringer fra øvingsseminaret og eventuelt andre øvelser, koblet til teori.

Deltagelse på minst 80 % av samlingene.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic