høst
2024
FYS-1008 Fornybar energi, bærekraft og samfunn - 10 stp
Innhold
Emnet vil studere og diskutere:
- Fornybare energikilder som sol, vind, biomasse, vann og geoenergi, fremtidig potensial og dagens utbredelse
- Fordeler, ulemper og konsekvenser med fornybar energi samt sammenhengen mellom livskvalitet og bruk av energi
- Muligheter for balansering av intermitterende kraft
- Aspekter knyttet til energiomstilling fra et sosio-teknisk perspektiv og utfordringer som er knyttet til å ta i bruk ny teknologi i samspill med samfunnet
- Konsekvensutredninger og konsesjonsbehandling
- Energisystem og marked: Kraftprodusenter, nettselskaper, strømleverandører samt import/eksport av strøm
- Skiftet til distribuerte energisystemer, smarte kraftnett, lokale energisamfunn og prosumenter
- FNs bærekraftsmål, i relasjon til generering og bruk av fornybar energi
- Diskusjon av aktuelle IPCC-rapporter (Intergovernmental Panel on Climat Change) med fokus på fornybar energi
- Energibruk i Norge og verden
Hva lærer du
Kunnskaper - studenten kan
- Forklare opprinnelsen, mengde og tilgjengelighet til forskjellige fornybar energi ressurser
- Forklare energisystemet, og redegjøre for hvordan kraftmarkedet fungerer
- Forklare forskjellen mellom intermitterende kraft og basiskraft og redegjøre for hvordan energilagring kan stabilisere energisystemer
- Redegjøre for FN’s bærekraftsmål og særlig dens implikasjoner på energiområdet
- Forklare hvordan energiforsyningen påvirker klimagassutslipp og miljø, også bivirkninger i fysisk, biologisk og samfunnssystemer
- Forklare hvordan vi konsumenter og brukere av energi kan redusere våre utslipp
Ferdigheter - studenten kan
- Forstå potensialet til forskjellige fornybar energi ressurser med bruk av åpne nettkilder
- Anbefale gode fornybare energiløsninger for stedspesifikke energikonsumenter som bygg, industrier og regioner; ta vare på folkets rettigheter og naturmangfold
- Beregne energimengder, generert fra fornybare energiteknologier med bruk av åpen programvare og datakilder
- Forstår strategiske dokumenter og generell rutiner og standarder som er satt i bruk av nasjonale og internasjonale myndighetene
Generell kompetanse:
- Finne relevant informasjon fra ulike kilder
- Jobbe sammen, løse problemer og diskutere funn i grupper
- Uttrykke en god kommunikasjonsevne i vitenskapelig skriving
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 11.12.2024 09:00 |
4 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Skriftlig rapport 1: Egenevaluering av CO2 utslipp | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig rapport 2: Fornybar energi "state-of-the-art" artikkel | Godkjent – ikke godkjent |
- Contact persons
-
Yngve Birkelund
Professor / Fornybar energi / Senterleder ARC
+4777660246
99377377
yngve.birkelund@uit.no
- Earlier years and semesters for this topic