høst
2024
BLU-1238 Samfunn, religion, livssyn og etikk - 20 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-1208 Samfunn, religion, livssyn og etikk 20 stpBLU-1208F Samfunn, religion, livssyn og etikk 20 stp
BLU-1208S Samfunn, religion, livssyn og etikk 20 stp
BLU-1218 Samfunn, religion, livssyn og etikk 20 stp
BLU-1228 Samfunn, religion, livssyn og etikk 20 stp
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold, der samiske forhold vektlegges. Tema knyttes til profesjonsetikk, etikk, ulike religiøse og ikke -religiøse livssyn, og filosofi. Barnehagelærerens refleksjon over sin virksomhet i et overordnet samfunnsperspektiv er sentralt og inngår i barnehagelærerens kompetanse for å forstå og møte mennesker fra ulike kulturer, spesielt med tanke på barn, medarbeidere og foresatte.
Veiledning som verktøy for utvikling av kompetanse i personalgruppa og i samhandling med foresatte vil også bli belyst.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette innebærer i et flerkulturelt samfunn, samt kunnskap om samiske kulturer og urfolksrettigheter
- samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling, kjønn og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og framtidig perspektiv
- barns reaksjoner og barnehagelærerens ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og overgrep, samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og familier i samarbeide med andre hjelpeinstanser
- barnehagens samarbeid med foresatte og veiledningsteori som pedagogisk verktøy
- kristendom, andre religioner og livssyn representert i det norske samfunn
- filosofi, etisk teori og etisk veiledning
- barnehagen som arena for barns rettigheter, internasjonale konvensjoner, samt lover og forskrifter som regulerer barnehagens virksomhet
- ansvarsområder og arbeidsoppgaver knyttet til pedagogisk ledelse
Ferdigheter
Studenten kan:
- begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- utøve digital dømmekraft, reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold, og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
- inngå i samarbeid med alle barns foresatte og reflektere over egen rolle som kommunikasjons- og samarbeidspartner
- formidle tradisjoner og skikker fra ulike kulturer og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
- samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- utøve demokratisk praksis i arbeid med barn, personale og foresatte og benytte veiledningssamtaler som verktøy i personalledelse
- tilrettelegge for inkluderende fellesskap som også ivaretar barn med behov for særskilt hjelp og støtte
- gi barna opplevelser knyttet til tradisjoner og læringsmuligheter i lokalsamfunnet og fremme etisk bevissthet om miljø og bærekraftig utvikling både lokalt og globalt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
- har tilegnet seg et profesjonsfaglig grunnlag for å kunne samarbeide med andre profesjoner og eksterne samarbeidspartnere
- kan inngå i et konstruktivt samarbeid med barns foresatte
- kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og være etisk reflektert i veiledningssamtaler
- kan se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
- forstår sammenhengen mellom demokratiske prosesser i barnehage og samfunn
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningen går over to semester.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 5 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Praksis | Godkjent – ikke godkjent | |
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |
Oppgave | Godkjent – ikke godkjent | |
Refleksjonsnotat | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- bestått praksis i emnet
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge, gjennomføre og vurdere minimum en samtale med foresatte basert på observasjoner av barn på et bestemt tema. Samtalen planlegges i samarbeid med praksislærer
- gjennomføre og reflektere rundt filosofiske samtaler med barn. Dokumenteres i en praksisfortelling (om lag 800 ord) som drøftes med praksislærer
- dokumentere hvordan mangfold kommer til uttrykk i barnehagen. Dokumentasjon skal legges frem som grunnlag for refleksjon i et muntlig faglig innlegg i avdeling/base og/eller personalmøte
- gjennomføre samtale med barnehageleder om barnehagens arbeid med barn som har behov for tilpassa opplæring/ekstra hjelp og støtte, og hvordan barnehagen fokuserer på foreldresamarbeid knyttet til dette.
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- skriftlig oppgave over gitt tema individuelt eller i grupper på to studenter (om lag 2000 ord)
- individuell skriftlig oppgave knyttet til barnehagelærerens rolle i møte med barn utsatt for vold og overgrep (omfang om lag 1000-1500 ord)
- muntlig framlegg i grupper (2-4 studenter). Framlegget skal være refleksjoner over dokumentasjonsarbeid av mangfold utført i praksisbarnehage