høst
2024
BED-3107 Organisasjoner, innovasjon og design - 10 stp
Innhold
Vi står i dag overfor store utfordringer for å sikre en bærekraftig samfunnsutvikling ved å balansere økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige forhold. Kjernearenaer for å operasjonalisere og iverksette bærekraftmålene er offentlige og private organisasjoner på ulike nivå. Organisasjoner utfordres dermed til å være innovative for å kunne realisere bærekraftige løsninger. For å forstå kompleksiteten som private og offentlige virksomheter står overfor, gir emnet en innføring i nyere organisasjonsteoretiske tilnærminger som legger vekt på at interaksjon mellom virksomheter og omgivelsene er sentral for verdiskaping. Videre retter emnet søkelys på hva samarbeidsdrevene innovasjonsprosesser er, og hvordan organisatorisk design kan legge til rette for slike prosesser. Litteratur som danner emnets kunnskapsgrunnlag bygger på teori som er utledet av norske og internasjonale forskningsaktiviteter. Følgende deltema belyses:
- Betydningen av interaksjon mellom organisasjon og omgivelser for verdiskaping.
- Samarbeidsevne innovasjonsprosesser i organisatoriske kontekster
- Organisatorisk design og innovasjon
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- nyere organisasjonsteori som legger vekt på betydningen av interaksjon mellom virksomheter og omgivelsene for verdiskaping
- hva innovasjonsprosesser i offentlige og private virksomheter innebærer
- hvordan organisatorisk design kan fasilitere for samarbeidsdrevne innovasjonsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere kritisk over og anvende perspektiver, teorier og begreper for å analysere faglige problemstillinger
- formulere faglige problemstillinger knyttet til innovasjonsprosesser i organisasjoner
- samarbeide om å planlegge og å gjennomføre felles gruppeoppgaver
Generell kompetanse
Studenten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å:
- delta i organisasjoners innovasjonsprosesser
- legge til rette for deltakelse, læring og kommunikasjon i organisatoriske kontekster
- planlegge for samarbeidsdrevne innovasjonsprosesser i private og offentlige virksomheter
Undervisning
Undervisningen gis gjennom synkrone og asynkrone læringsressurser. Det er en fysisk samling i semesteret (ved studiested), som legger vekt på oppstart av semesteroppgaven ved å etablere samarbeid i studentgrupper (synkron læringsressurs). Den øvrige undervisningen er nettbasert og organiseres gjennom læringsplattformen Canvas som webinar (i dette emnet som synkron læringsressurs), videoer og podkaster (asynkrone læringsressurser).
Emnet stiller krav til selvstendig arbeid som skal vise forståelse, refleksjon og modning (jf. https://lovdata.no/forskrift/2005-12-01-1392/§6). I tillegg stilles det krav til gode samarbeidsevner da semesteroppgaven utføres av flere studenter som obligatorisk gruppearbeid i studentgrupper (2-3 studenter per gruppe). Gruppearbeidet foregår gjennom hele semesteret. Det forutsettes at studentene har tilgang til pc, kunnskap om grunnleggende programvare og tilgang til internett.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 02.12.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Obligatorisk arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the assignment
Skriftlig semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter.
Semesteroppgaven leveres ut i starten av semesteret og studentene arbeider med denne gjennom hele semesteret fram til en på forhånd gitt innleveringsfrist ved slutten av semesteret.
Semesteroppgaven teller 100 prosent av karakteren.