Språkdag med C-LaBL – Senter for språk, hjerne og læring

Illustrasjons-/bannerbilde for Språkdag med C-LaBL – Senter for språk, hjerne og læring

Blir barn forvirret av å håndtere flere språk samtidig? Er det noen gang for sent å lære seg et nytt språk? Og hvordan forsker man på språk? Dette er bare noe av det du kan høre om når C-LaBL – Senter for språk, hjerne og læring ved UiT inviterer barn og voksne til forskningsdag søndag 3. november på Norges arktiske universitetsmuseum.

C-LaBL i samarbeid med AcqVA-Nor (Acquisition, Variation and Attrition with a focus on Norwegian contexts) og MultiBridge (Science & Society - bilateralt initiativ for vitenskap og samfunn) forsker på hvordan flere språk samhandler i hjernen på en gang. De ser blant annet på hvordan ulike språk i ett og samme hode påvirker hverandre og hvordan flerspråklighet i seg selv påvirker læring av flere språk.

På forskningsdagen 3. november får du møte språkforskere fra C-LaBL, AcqVA-Nor og MultiBridge og høre mer om deres prosjekter og forskningsmetoder. Du kan også være med på flere aktiviteter:

• Tegne ditt «språkportett»
  • Lage en «hjernehatt»
  • Kartlegge dialekten din
  • Se stemmen din med dine egne øyne
  • Prøv å bli rytmedetektiv
  • Bli kjent med elektroencefalografi, en metode for registrering av hjernens elektriske aktivitet
  • Hør mer om blikksporing (eye-tracking), en teknologi som sporer menneskets øyebevegelser
  • Oppleve et ekte forskningsprosjekt som viser hvordan du oppfatter og produserer tale

TID Søndag 3. november kl. 12-15
STED Norges arktiske universitetsmuseum, Lars Thøringsveg 10
INNGANG Vanlig museumsbillett (voksne kr. 110,- / honnør kr. 60,- / studenter og under 18 år gratis)