Kirkekonsert i anledning Kvenfolkets dag i Nordlyskatedralen med Trio Raisista og Jonas Strandgård

Bli med på gratis kirkekonsert i anledning Kvenfolkets dag 16. mars i Nordlyskatedralen med Trio Raisista og Jonas Strandgård.

Foto:  Johannes Vang

Musikerne Kristin Mellem, Øystein Fredriksen og Peter Vang i Trio Raisista vil sammen med den svenske gitaristen Jonas Strandgård spille en gratiskonsert i Nordlyskatedralen på kvenfolkets dag.

Vakre, mollstemte sanger og salmer står sentralt når Trio Raisista inviterer til konsert. Musikerne har et stort hjerte for kvensk tradisjonsmusikk, og for Nordkalottens rike kulturmangfold. I anledning Kvenfolkets dag ønsker UiT/Norges arktiske universitet å gi denne konserten i gave til Altas befolkning, og legger derfor ut inntil 400 gratisbilletter!

Trio Raisista har sitt ankerfeste i Nord-Troms, og består av Kristin Mellem, Øystein Fredriksen og Peter Vang. Musikerne trakterer fele, sang, gitar, torader, kantele og trøorgel. Denne gangen har de med seg gitarist Jonas Strandgård fra Umeå.

Salmesang og fellesskap

Trio Raistisa spiller både tradisjonsmusikk og eget materiale, og henter mye av sitt repertoar fra den kvensk-læstadianske salmetradisjonen i Nord-Troms og Finnmark. Mange av melodiene skriver seg fra UiTs musikkarkiv ved Norges arktiske universitetsmuseum. Trioen ser seg som ambassadører for områdets kulturarv, samtidig som de viser at kvenenes musikk er i stadig utvikling med nye tekster og melodier.

Kristin Mellem sier at trioen ser veldig fram til å møte publikum etter lang tids nedstenging. Mellem har i mange år jobbet for å løfte de kvensk-læstadianske salmene, som hun ser som en spennende og viktig del av Nord-Norges fortelling:

– Ingen kunne unngå å forholde seg til vekkelsesbølgen da den slo innover våre områder. Reisepredikanter, bygdefolk og langveisfarende møttes til stevne og forsamling. Gammel og ung. Salmesangen bølget på tre språk. Den læstadianske forsamling var en stor sosial arena for kaffedrikking og påsmurte brødskiver, et underets fristed for språkene. Vi har lyst å se på hva dette fellesskapet betydde, hvordan språkfellesskapet og den vakre sangen løftet og vernet kvenene. Samtidig er det spennende å belyse hvem er vi kvener er i dag, og hvor vår tids mennesker kan finne meningsfylte øyeblikk og fellesskap, sier Kristin Mellem.

Under årets feiring av kvenfolkets dag forventer vi at det blir ekstra god stemning, da trioen har invitert med sin gode venn, gitarist Jonas Strandgård fra Umeå. Han spiller i mange sjangere, men er særlig kjent for sin «fingerpicking»-teknikk og sin fine tilstedeværelse som musiker. I samspill med fele, sang, gitarer, torader, kantele og trøorgel tror vi dette kommer til å bli en minneverdig markering av kvenfolkets dag. Musikken spenner fra vakre salmer og kjærlighetssanger til instrumentalmusikk og naturbeskrivelser. Velkommen! Tervetuloa!

Konserten spilles 16. mars klokka 19 i Nordlyskatedralen.

Gratisbilletter er her:

When: 16.03.22 kl 19.00–20.00