høst
2025
VID-6088 Norsk 1 for 5-10 trinn, del 1: Språkdidaktikk - 15 stp
Opptakskrav
Søknadsfristen er 1. mars hos Utdanningsdirektoratet (for stipend- og vikarordning). Søknad må også registrerast på EVU-web ved UiT. Freist 15. april.
Emnet blir tilbode med atterhald om tilstrekkeleg talet på kvalifiserte søkjarar.
Innhold
Emnet legg vekt på følgjande tre område:
Norsk i endring i skrift og tale
Basert på kunnskap om språkhistorie og dagens forhold ser vi på utvikling av mangfaldet i den norske språksituasjonen, og korleis norsk språk blir påverka av at samfunnet har blitt meir multikulturelt. Tema frå sosiolingvistikk og dialektologi vil vise at språk i bruk er språk i endring.
Skriving og tekst
Området omfattar utforsking og drøfting av skriving og tekst i ulike sjangrar, for ulike formål og i ulike fag. Respons i skriveprosessen og vurdering av tekst blir diskutert med utgangspunkt i elevtekstar og studentane sine eigne skriveprosessar. Samanhengen mellom munnlege og skriftlege prosessar blir vektlagt.
Kunnskap om og utforsking av språk
Området omfattar kunnskap om norsk som første- og andrespråk, om språket som system og språket i bruk, samt evne til å nytte denne kunnskapen i praksis. For å kunne diskutere tekstar, må studentane ha eit omgrepsapparat knytt til ulike sider av grammatikken og tekstgrammatikken.
Hva lærer du
Kunnskapar og forståing:
Studentane skal
- ha innsikt i korleis elevar med norsk som første- og andrespråk kan vidareutvikle grunnleggande språkferdigheiter og gode skrivestrategiar.
- ha innsikt i lese- og skrivevanskar, særleg knytt til fonologi og skriving.
- ha innsikt i språket si rolle som identitetsmarkør.
- ha innsikt i sidemålsdidaktikk.
- ha kunnskap om nyare norsk språkhistorie og gjeldande normering av nynorsk og bokmål.
- ha kunnskap om grammatikk, som system og reiskap for å analysere og vurdere elevtekstar.
Ferdigheiter:
Studentane skal
- kunne bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for rettleiing og vurdering.
- kunne stimulere elevar til variert munnleg og skriftleg bruk av språket.
- kunne bruke relevante metodar og ny teknologi på måtar som fremjar samarbeid og fagleg progresjon i den vidare lese- og skriveopplæringa.
- kunne kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar.
- kunne skrive akademiske fagtekstar på nynorsk og leggje til rette for og gjennomføre undervisning på nynorsk.
Kompetanse:
Studentane skal
- kunne planlegge, grunngi, gjennomføre og vurdere opplæring i norsk i samsvar med læreplanen for grunnskolen og fagdidaktisk forsking.
- kjenne til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kunne drøfte forskingsetiske problemstillingar.
- ha innsikt i norskfaget og fagets historie, og kunne reflektere kritisk og konstruktivt ut frå slike perspektiv på faget.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med inntil tre samlingar á inntil tre dagar. På samlingane vil undervisninga bli lagt opp rundt forelesingar, diskusjonar, obligatoriske munnlege framføringar og rettleiing knytt til obligatorisk arbeid. Mellom samlingane må studentane rekne med å bruke mykje tid til individuelt arbeid og til å delta i gruppearbeid, fysisk og/eller via nettet.
Gjennom heile emnet blir det lagt opp til at både fagleg kunnskap og forståing, språklege ferdigheiter og fagdidaktisk kompetanse blir utvikla gjennom utprøving i eigne klasserom. Erfaringane frå klasserommet blir tatt vidare i diskusjonar med faglærarar og medstudentar, og dannar grunnlag for delar av arbeidskrava og eksamenstekstane.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 3 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Tilstrekkelig deltakelse på samlinger | Godkjent – ikke godkjent | |
Innlevering med respons | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig gruppepresentasjon | Godkjent – ikke godkjent | |
To notat | Godkjent – ikke godkjent |