høst
2025
PED-6328 Sosiale og emosjonelle utfordringer - 15 stp
Opptakskrav
- Bachelorgrad eller tilsvarende innen pedagogikk, helse-/sosialfaglig utdanning eller tilsvarende.
- Bachelor- eller mastergrad med praktisk-pedagogisk utdanning.
Søknad om opptak registreres i EVU-web. Søknadsfristen er 28. juli 2025.
Emnet har begrenset kapasitet med plass til 100 oppmeldte.Rangering av kvalifiserte søkere skjer på bakgrunn av loddtrekning, jf Forskrift om opptak UiT §19. Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.
Innhold
Det er et mål at kandidatene skal få kunnskaper og tilegne seg forståelse av sentrale faglige tema, samt få personlige ferdigheter om barn og ungdom med sosiale og/eller emosjonelle utfordringer.
På grunn av sin organisering og faglige innhold, vurderes dette som et velegnet godt studietilbud for praksisfeltet.
Sentrale tema
- Ulike forståelsesperspektiver og verdigrunnlag
- Begreper og metoder i arbeid med sosiale- og emosjonelle utfordringer
- Identifisering av miljø- og samfunnsmessige barrierer
- Kartleggingsverktøy
- Individuell opplæringsplan
Hva lærer du
Etter bestått studium har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- Har bred kunnskap om ulik teoretiske perspektiver knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, og kan reflektere over hvordan disse perspektivene styrer våre handlinger.
- Har inngående kunnskaper om, og kan analysere faglige problemstillinger knyttet til ulike sosiale og emosjonelle utfordringer.
- Har inngående kunnskap om faktorer som kan hemme og fremme utvikling av sosial kompetanse, og ha kunnskap om hvordan disse kan nyttiggjøres.
Ferdigheter:
- Beherske fagområdets uttrykksformer og formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor fagområdet.
Generell kompetanse:
- Kjenne til nytekning innenfor fagområdet og anvende relevante metodiske prinsipper i møtet med sosiale og/eller emosjonelle utfordringer.
Undervisning
Studiets læringsaktiviteter er forelesning, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.
Studietilbudet er samlingsbasert, og samlingene er digitale, men synkrone. Det betyr at det er obligatorisk oppmøte for studentene på samlingene og det forventes at studentene deltar med kamera på da det legges stor vekt på studentaktive læringsformer og arbeid i grupper.
Emnet er organisert med tre digitale samlinger á tre dager fordelt over ett semester.
Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktive. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli tatt aktiv i bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 4 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Arbeidskrav i gruppe | Godkjent – ikke godkjent | |
Oppmøte på undervisning | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Det vil bli gitt obligatoriske arbeidskrav mellom samlingene innenfor sentrale emner i pensum. Arbeidskravene skal løses i grupper og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene skal være godkjent av faglærer før digital skriftlig hjemmeeksamen avlegges.
Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80% tilstedetværelse på samlingene for å kunne framstille seg til eksamen.
- Ekstra informasjon
Samlinger høsten 2025
Uke 35: 26. - 28. august
Uke 40: 30.september - 2. oktober
Uke 45: 4. - 6. november
Eksamen: 5. desember
- Questions about the course
- E-post: studie-hf-ivp@hjelp.uit.no
- Contact persons
-
-
- Earlier years and semesters for this topic