høst 2025
PED-6328 Sosiale og emosjonelle utfordringer - 15 stp

Emnetype

EVU-emne som kun tilbys som nettstudium.

Opptakskrav

  • Bachelorgrad eller tilsvarende innen pedagogikk, helse-/sosialfaglig utdanning eller tilsvarende.
  • Bachelor- eller mastergrad med praktisk-pedagogisk utdanning.

Søknad om opptak registreres i EVU-web. Søknadsfristen er 28. juli 2025.

Emnet har begrenset kapasitet med plass til 100 oppmeldte.Rangering av kvalifiserte søkere skjer på bakgrunn av loddtrekning, jf Forskrift om opptak UiT §19. Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-6103 Sosiale og emosjonelle vansker 10 stp

Innhold

Det er et mål at kandidatene skal få kunnskaper og tilegne seg forståelse av sentrale faglige tema, samt få personlige ferdigheter om barn og ungdom med sosiale og/eller emosjonelle utfordringer.

På grunn av sin organisering og faglige innhold, vurderes dette som et velegnet godt studietilbud for praksisfeltet.

Sentrale tema

  • Ulike forståelsesperspektiver og verdigrunnlag
  • Begreper og metoder i arbeid med sosiale- og emosjonelle utfordringer
  • Identifisering av miljø- og samfunnsmessige barrierer
  • Kartleggingsverktøy
  • Individuell opplæringsplan

Hva lærer du

Etter bestått studium har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

  • Har bred kunnskap om ulik teoretiske perspektiver knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, og kan reflektere over hvordan disse perspektivene styrer våre handlinger.
  • Har inngående kunnskaper om, og kan analysere faglige problemstillinger knyttet til ulike sosiale og emosjonelle utfordringer.
  • Har inngående kunnskap om faktorer som kan hemme og fremme utvikling av sosial kompetanse, og ha kunnskap om hvordan disse kan nyttiggjøres.

Ferdigheter:

  • Beherske fagområdets uttrykksformer og formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor fagområdet.

Generell kompetanse:

  • Kjenne til nytekning innenfor fagområdet og anvende relevante metodiske prinsipper i møtet med sosiale og/eller emosjonelle utfordringer.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisning og eksamener vil foregå på norsk. Engelskspråklig litteratur vil inngå i pensum.

Undervisning

Studiets læringsaktiviteter er forelesning, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.

Studietilbudet er samlingsbasert, og samlingene er digitale, men synkrone. Det betyr at det er obligatorisk oppmøte for studentene på samlingene og det forventes at studentene deltar med kamera på da det legges stor vekt på studentaktive læringsformer og arbeid i grupper.

Emnet er organisert med tre digitale samlinger á tre dager fordelt over ett semester.

Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktive. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli tatt aktiv i bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i gruppe Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte på undervisning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Det vil bli gitt obligatoriske arbeidskrav mellom samlingene innenfor sentrale emner i pensum. Arbeidskravene skal løses i grupper og vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene skal være godkjent av faglærer før digital skriftlig hjemmeeksamen avlegges.

Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80% tilstedetværelse på samlingene for å kunne framstille seg til eksamen.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i emnet.
  • Ekstra informasjon
  • Samlinger høsten 2025

    Uke 35: 26. - 28. august

    Uke 40: 30.september - 2. oktober

    Uke 45: 4. - 6. november 

    Eksamen: 5. desember

  • Earlier years and semesters for this topic