høst 2025
KJE-6054 Innføring i uorganisk kjemi - 5 stp

Emnetype

Emnet tilbys som nettbasert videreutdanningsemne. Hovedmålgruppen er lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, få påfyll eller oppfriske kunnskaper. Emnet er åpent for alle som oppfyller opptakskravene.

Opptakskrav

Forkunnskapskrav: KJE-6101 eller KJE-1001 eller TEK-2502 eller tilsvarende

Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.


Obligatorisk forkunnskapskrav

KJE-6101 Innføring i kjemi for lærere eller KJE-1001 Introduksjon til kjemi og kjemisk biologieller TEK-2502 Fysikk og kjemi for ingeniører

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

KJE-1004 Innføring i uorganisk kjemi og nanomaterialkjemi 2 stp

Innhold

Emnet tilbyr en innføring i uorganisk kjemi med fokus på temaer som er relevant for kjemi og naturfag som skolefag. Følgende temaer gjennomgås:

  • Kovalente bindinger og molekylorbitalteori
  • Ionisk binding og ioniske krystaller
  • Faser og fasediagrammer
  • Hovedgruppene og periodiske trender
  • Naturlig forekomst og utvinning av grunnstoffer
  • Biogeokjemiske sykluser
  • Innskuddsmetaller og metallkomplekser
  • Kjernereaksjoner

Hva lærer du

Etter kurset kan studenten

Kunnskap

  • beskrive naturlig forekomst og metoder for utvinning av grunnstoffer
  • beskrive egenskaper og typiske reaksjoner for hovedgruppene i periodesystemet
  • forklare periodiske trender for grunnstoffer og deres ioner med hjelp av elektronkonfigurasjonen
  • beskrive biogeokjemiske sykluser, hvordan disse påvirkes av menneskelig aktivitet og hvilke konsekvenser dette har for klima og miljø, som eutrofiering, forsuring og oppvarming
  • forklare farge og magnetiske egenskaper på metallkomplekser med hjelp av krystallfeltteori

Ferdigheter

  • tegne molekylorbitaldiagrammer og bruke dem til å forutsi stabilitet og egenskaper til enkle molekyler og ioner
  • forutsi faseoverganger med hjelp av fasediagrammer
  • forutsi produkter og skrive balanserte reaksjonsligninger for ulike typer radioaktiv nedbrytning
  • utføre beregninger med halveringstid for radioaktiv nedbryting og energiutbytte for ulike kjernereaksjoner

Generell kompetanse

  • kritisk vurdere konsekvensene av menneskelig aktivitet på klima og miljø
  • formidle faglige begrep og teorier både skriftlig og muntlig

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen består primært av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen. Studentene får fortløpende tilbakemelding på levert arbeid. Det arrangeres i tillegg nettbaserte veiledningstimer for å støtte op under arbeid med pensum, arbeidskrav og innleveringer. Det arrangeres i utgangspunkt fem slike veiledningstimer på to timer, knyttet til henholdsvis tre digitale mestringsprøver (arbeidskrav) og to innleveringer (eksamensmappe). Veiledningstimene er ikke obligatoriske å delta på.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Mappevurdering Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Digitale mestringsprøver Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

For å kunne gå opp til eksamen må tre mestringsprøver (digitale tester) være godkjent. Formålet med mestringsprøvene er å sikre tilstrekkelig progresjon i arbeid med emnet. Gjennomføring av en mestringsprøve tar inntil 60 minutter. Arbeidskravet må gjennomføres i det aktuelle semesteret.

More info about the portfolio

Studentene leverer og får tilbakemelding på to oppgaver i løpet av semesteret. Disse oppgavene kan for eksempel handle om naturlig forekomst og utvinning av et utvalgt grunnstoff eller om en utvalgt biogeokjemisk syklus og hvordan denne påvirkes av menneskelig aktivitet. Begge oppgavene må være godkjent for å bestå eksamen.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic