høst 2025
BYG-2804 Videregående Statikk inkl. Fokus konstruksjon - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.

Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:

  • - generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
  • - bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
  • - 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger

*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.

Søknadskode: 9391


Obligatorisk forkunnskapskrav

ITE1852 Mekanikk og Fluidmekanikkeller BYG-2503 Mekanikk og Fluidmekanikk

Innhold

Emnets faglige innhold er som følger:

  • Teknisk bjelketeori
  • Matrisestatikk for bjelker og rammer
  • Matrisestatikk for fagverk
  • Etablering av stivhetsmatriser
  • Etablering av lastvektor
  • Beregning av forskyvninger av knutepunkter
  • Beregning av snittkrefter
  • Fokus konstruksjon
    • Brukergrensesnitt
    • Fritt opplagte stålbjelker
    • Rammekonstruksjoner
    • Betongbjelker
    • Fagverk
    • Bygninger

Recommended prerequisites

BYG-2602 Statikk, dynamikk og konstruksjonslære, IGR1518 Matematikk 1 (3-semester), IGR1600 Matematikk 1, IGR1601 Matematikk 2, ITE1855 Statikk, dynamikk og konstruksjonslære, TEK-1507 Matematikk 1, TEK-1510 Matematikk 1 (3-semester), TEK-1516 Matematikk 2

Hva lærer du

Etter bestått emne skal Studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Studenten skal gis en teoretisk innføring i forskyvningsmetoden som utgangspunkt for moderne, databaserte konstruksjonsanalyser ved hjelp av elementmetoden.
  • Anvendelsene av forskyvningsmetoden begrenses til beregning av fagverk og rammer, men systematikken er gyldig for konstruksjonsanalyser generelt.
  • Metoden beskrives ved hjelp av matriseformulering og matrisealgebra.
  • Studenten skal lære seg å anvende et numerisk beregningsprogram for analyse av bygningskonstruksjoner.

Ferdigheter:

  • Studenten skal erverve videregående kunnskap i statiske beregning og strukturell analyse.
  • Studenten skal forstå datastyrt beregning og hvordan programvaren er bygd opp og hvordan verktøyet kan anvendes til analyse av konstruksjoner.

Kompetanse:

  • Studenten skal kunne gjennomføre manuelle beregninger av statisk bestemte og ubestemte konstruksjoner.
  • Studenten skal kunne tyde og evaluere slike beregninger.
  • Studenten skal kunne angi og vurdere slike beregninger med hensyn til pålitelighet.
  • Forstå datastyrt beregningsmetodikk.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet undervisers i hvert høstsemesteret. Emnets læringsutbytte skal formidles gjennom inntil 6 undervisningstimer per uke med klasseundervisning for campusstudenter og for nettstudenter. Nettstudentene kan følge disse forelesningene via nettet - direkte eller i opptak.

Emnet gjennomføres hovedsakelig som teoretisk kunnskapsformidling. Studentenes ferdigheter fremmes gjennom relevante regneøvinger.

Emnet undervises hovedsakelig på norsk, men engelsk eller andre språk kan anvendes i de sammenhenger der det er faglig hensiktsmessig og/eller nødvendig.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Mappevurdering 6/10 A–E, stryk F
Skriftlig skoleeksamen 4/10 3 Timer A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

More info about the portfolio

Mappa består av 2 prosjektrapporter.

Prosjektrapport 1 er innenfor beregning av bjelker og rammekonstruksjoner.

Prosjektrapport 2 er innenfor beregning av fagverk.

Mappene vurderes i tillegg med hensyn på helhetsinntrykket. Hver prosjektrapport vektes med ca. 50 % inn på karakter på mappevurdering.


Re-sit examination

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.

Ved nytt eksamensforsøk, er det tilstrekkelig å ta opp den delen som ikke er bestått/ ønskes forbedret.


  • Earlier years and semesters for this topic