høst 2025
BED-1506 Innovasjon - 7.5 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-1009 Innovasjon 7.5 stp

Innhold

Emnet gir en innføring i sentrale begreper og definisjoner i innovasjon. Emnet tar for seg spørsmål om hva innovasjon er, hvorfor det er viktig både for den enkelte bedrift og samfunnet som helhet. Kurset vil omhandle innovasjonsprosessen: hvordan etablerte bedrifter kan få til innovasjon. Her vil emnet gå nærmere inn på kreative metoder, og prosesser for å utvikle, velge og implementere innovasjoner. Teorien ses i sammenheng med hvordan innovasjonsprosesser foregår i praksis.

Hva lærer du

Kunnskaper:

  • Forståelse av innovasjon som fagområde og dets betydning for ulike typer organisasjoner og samfunnet generelt.
  • Innsikt i de ulike fasene i en organisasjons innovasjonsprosess.
  • Kunnskap om interne og eksterne faktorer som påvirker organisasjonens behov for innovasjon.
  • Kjennskap til sentrale kilder og oppslagsverk innen innovasjon.

Ferdigheter:

  • Kunne formidle en kritisk tilnærming til innovasjon som fag.
  • Evne til å analysere hvorfor innovasjon er viktig og hvordan den kan implementeres i praksis.
  • Ferdigheter i å identifisere muligheter og utfordringer knyttet til innovasjonsprosesser i organisasjoner.
  • Kunne navigere og anvende sentrale kilder og oppslagsverk innen innovasjon for å støtte egen læring og refleksjon.

Generell kompetanse:

  • Evne til kritisk refleksjon over innovasjonens og nyskapingens rolle i organisasjoner og samfunnet, med forståelse for hvordan ulike aktører i innovasjonsøkosystemet påvirker hverandre.
  • Kunne bidra til en systematisk og bevisst tilnærming til innovasjon i organisasjoner.
  • Evne til å arbeide både selvstendig og i team, utnytte tverrfaglig kompetanse, og forstå hvordan samarbeid kan fremme innovasjonsprosessen.
  • Kompetanse i å identifisere, analysere og utvikle løsninger på komplekse problemer, inkludert å utfordre etablerte løsninger og utvikle nye, kreative tilnærminger.
  • Evne til å vurdere bærekraft- og etikkaspekter i innovasjonsprosesser, med forståelse for hvordan de kan bidra til ansvarlig nyskaping.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er nettbasert og arbeidsformer vil inkludere forelesninger, webinarer og oppgaver. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Oppgave A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

More info about the assignment

Eksamen er en semesteroppgave som skrives i grupper på 1 til 5 studenter.

Re-sit examination

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic