Velkommen til STEM arena – for rekruttering til realfag og teknologi i Nord-Norge.
Bli med på en dag der vi møtes på tvers av sektorer for å finne gode løsninger som fremmer rekruttering til realfag og teknologi i Nord-Norge.
Det geopolitiske klimaet i nord og kompetansebehovet i nordnorske bedrifter gjør at vi trenger flere teknologer og realister. Vi står overfor store samfunnsutfordringer innen AI og digitalisering, energi, miljø og helse. Samtidig velger stadig flere barn og unge bort realfagene.
Utfordringen er kompleks. Skal vi løse utfordringene og ruste oss med kompetansen vi trenger for å være konkurransedyktige, må vi jobbe sammen for å snu trenden. Skoler, høyere utdanning, læringsarenaer, kunnskapssentre, næringsliv og beslutningstakere må spille på lag. Sammen har vi felles mål, og mye kunnskap, vilje og engasjement.
Arrangementet er en del av STEM-økosystemet i nord for samhandling og kunnskapsutveksling mellom oss som brenner for økt rekruttering til realfag og teknologi.
(*STEM står for Science, Technology, Engineering og Mathematics).
Registrering og kaffe.
Velkommen: Lansering av sluttrapport og ny nettside for STEM økosystemet i nord.
Ved leder for det regionale STEM-økosystemet, Elin Glad.
Status for Nord-Norge.
Ved kunnskapssjef og leder for Kunnskapsbanken i Sparebank1 Nord-Norge, Jeanette Gundersen.
Om utdanning, arbeidslivsrelevans og kompetansebehovene i nord.
Ved regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen.
Hvilke forutsetninger og utfordringer har lærere for å skape motivasjon og interesse for realfag og teknologi? Hvilke tiltak hjelper?
Ved Tommy Thomassen Voie,astrofysiker og kontaktlærer på Kroken ungdomsskole.
SpaceDay på museet!
Hør hva som skjedde da Andøya Space Education, Arctic Optica, ESERO Norway, KSAT, Nordnorsk vitensentet, Skolelaboratoriet og Fakultet for naturvitenskap og teknologi inviterte 250 niendeklassinger til romrelatert moro på Tromsø museum.
Ved kommunikatør og kreativ utvikler i Andøya Space Education, Ørjan Vøllestad.
Hva gjør egentlig en forsker?
Elever på Tromsdalen VGS samarbeider med forskere på UiT om sitt eget forskningsprosjekt.
STEM arbeidsliv
Enklere regional samhandling mellom skole og arbeidsliv med rollemodeller og bedriftsbesøk, elevtransport og skolefond.
Ved leder for STEM arbeidsliv og partner, Tonje Strøm Olderskog.
UCL forteller om hvordan de samarbeider tverrsektorielt for å styrke teknologi- og realfagene i Storbritannia.
Ved Professor Elpida Makrygianni, Head of Education Engagement ved Faculty of Engineering Sciences, UCL.
Deilig tapas fra Mersmak og god tid til å bli bedre kjent med hverandre.
En workshop der hver av gruppene skal lage et tiltak. Det kan for eksempel være en aktivitet, et arrangement eller et styrket tiltak med flere samarbeidspartnere. Dette tiltaket skal vi jobbe for å realisere i året som kommer.
Det serveres kaffe og frukt, og det er mulig å sitte hvor man vil på Forskningsparken.
Si din mening, og hjelp oss å skape et økosystem som fungerer for regionen vår.
Arbeidsgruppeleder i STEM økosystemet i tromsøregionen, Cordian Riener, oppsummerer dagen.
Arrangementet avsluttes ca. kl. 16:00.
Vi tar forbehold om endringer i programmet.
STEM økosystemet skal samhandle på tvers av sektorer for å styrke realfagskapitalen til barn og unge i Nord-Norge. Vi skal bidra til rekruttering til og mangfold i STEM-fag og -yrker slik at vi kan møte kompetansemangelen og skape en bærekraftig og konkurransedyktig region.
Kunnskapssjef i Kunnskapsbanken, Sparebank1 Nord-Norge
Jeanette Gundersen er leder i Kunnskapsbanken, som blant annet publiserer Konjunkturbarometeret, en statusrapport for Nord-Norge, og BarometerX, som spør de unge hva de mener om regionen vår.
Regiondirektør i NHO Arktis
Sigrid Ina Simonsen er regiondirektør i NHO Arktis, og jobber for å styrke og videreutvikle Nord-Norge. NHO publiserer blant annet Kompetansebarometeret årlig, som kartlegger regionens behov og kompetansegap. Foto: Mats Bakken/Offshore Norge.
Astrofysiker og kontaktlærer på Kroken ungdomsskole
Tommy Thomassen Voie er astrofysiker med pedagogisk tilleggsutdanning. Han har jobbet som lærer på Kroken ungdomsskole i over 25 år, og er opptatt av å styrke interessen for realfag i grunnskolen. Han har tidligere ledet European Space Agency (ESA)-kontoret på Andøy.
Kommunikatør og kreativ utvikler i Andøya Space Education og ESERO Norway
Ørjan Vøllestad jobber med kommunikasjon, utvikling og læring i Andøya Space Education. Han er romentusiast, historieforteller og firebarnsfar, og har vært involvert i STEM økosystemet fra dets spede begynnelse. På STEM arena forteller han om SpaceDay, et spennende samarbeidsprosjekt.
Head of Education Engagement ved UCL Engineering
Elpida Makrygianni samarbeider med myndigheter og næringslivet for økt mangfold og inkludering i STEM-fag og -karrierer. Sammen med teamet hennes på UCL utvikler og leverer hun opplegg som inspirerer og motiverer barn og unge, og viser fram mulighetene som finnes innen STEM. Foto: UCL.