vår
2025
STA-6051 Innføring i statistikk og sannsynlighet for lærere - 5 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten:
- 60 stp matematikk/matematikkdidaktikk fra en norsk lærerutdanning trinn 5.-10. eller tilsvarende
eller
- R1, S1+S2, eller tilsvarende
Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Søknadsfrist 15.01.2025
Innhold
Emnet gir studentene en innføring i sannsynlighetsregning og statistikk, som innbefatter grunnleggende om sannsynlighetsbegrepet, betingede sannsynligheter, stokastiske variable, sannsynlighetsfordelinger, forventing og varians og sentralgrenseteoremet. Videre omfatter statistikkdelen beskrivende statistikk, estimering og hypotesetesting. Emnet inneholder en innføring i programmering brukt til simulering, visualisering og enkle beregninger. Arbeidsformene og temaene i faget knyttes til innhold i skolen gjennom didaktiske refleksjonerHva lærer du
Kunnskap - Studentene
- kjenner grunnleggende regler for å beregne sannsynligheter for hendelser, inkludert betinget sannsynlighetsregning, bruk av Bayes teorem og regneregler basert på kombinatorikk.
- kan gjøre rede for begrepene stokastisk variabel, diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsmodeller.
- har en grunnleggende forståelse for estimering og hypotesetesting.
- kjenner til enkelte relevante didaktiske tilnærminger knyttet til det matematiske innholdet, herunder utforskende virksomhet, modellering og analyser av reelle datasett.
Ferdigheter - Studentene
- kan sammenfatte et datamateriale i grafiske framstillinger og beskrivende mål (sentralmål og spredning), både med og uten digitale verktøy
- kan beregne sannsynligheter ved å bruke grunnleggende regneregler, inkludert betinget sannsynlighetsregning, bruk av Bayes teorem og regneregler basert på kombinatorikk.
- kan benytte de mest kjente sannsynlighetsfordelingene, deriblant binomisk, hypergeometrisk og normalfordeling
- kan bruke programmering til å simulere og utforske utfall i stokastiske forsøk
- kan utføre estimering av ukjente parametre, bestemme konfidensintervall samt utføre hypotesetester, både med og uten digitale verktøy
Generell kompetanse - Studentene
- kan utføre statistiske analyser basert på reelle datasett, og tolke resultatet av disse analysene.
- kan tolke, bearbeide, vurdere og diskutere innholdet i skriftlige og muntlige framstillinger av statistiske analyser
- kan reflektere over hvordan innholdet i emnet kan relateres til matematikk som skolefag
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, nettmøter med veiledning annenhver uke, samt 1-2 desentraliserte samlinger.
Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til 1-2 desentraliserte samlinger per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.
Det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark. Emnet har ikke deltagelse på undervisning som arbeidskrav.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 45 Minutter | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Tre skriftlige og ett muntlig | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Det er 4 obligatoriske arbeidskrav:
- 3 skriftlige individuelle innleveringer som administreres gjennom den digitale læringsplattformen
- 1 individuell muntlig presentasjon, som fortrinnsvis gjennomføres som nettmøte
For å få adgang til eksamen må alle 4 arbeidskrav være godkjent.
- Contact persons
-
- Earlier years and semesters for this topic