vår
2025
SPA-3014 Spansk morfologi og leksikologi - 10 stp
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne av studenter som er kvalifisert for opptak til masterstudiet i spansk og latinamerikanske studier. Det er del av masterprogrammet i spansk og latinamerikanske studier. Emnet kan tas som valgemne av studenter som er tatt opp til lektorutdanningen trinn 8 - 13, studieretning spansk.Opptakskrav
Bachelorgrad i spansk og latinamerikanske studier, eller tilsvarende. Graden må ha en faglig fordypning på minimum 80 studiepoeng i spansk, med 60 studiepoeng (stp.) på 1000-nivå og 20 stp. på 2000-nivå. I tillegg kreves et karaktergjennomsnitt tilsvarende C (2,5) eller bedre. Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget (bachelorgraden, 180 stp.). Emner med vurderingsuttrykk 'bestått' blir ikke inkludert i beregningen.
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå. I merknadsfeltet må du oppgi emnekoden på emnet du ønsker å søke opptak til.
Innhold
Emnet utvider studentenes kunnskap i spansk språkvitenskap. Emnet består av fire deler:
1. en innføring i morfologisk og leksikologisk teori og studiemetoder, samt presentasjon av de viktigste verktøyene som tas i bruk for å studere det spanske ordforrådet
2. en innsikt i opprinnelsen av det spanske ordforrådet sett i et historisk perspektiv
3. en oversikt over forskjellige morfologiske mekanismer som brukes i nåtidens spansk for å bygge opp nye ord (suffiksering, prefiksering, sammensetning, akronymi, osv.), også sett i et kontrastivt perspektiv
4. en beskrivelse av semantiske og formelle forhold mellom ordene i moderne spansk: synonymi, antonymi, hyperonymi, hyponymi, osv
Hva lærer du
Etter bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- teoretisk og metodologisk kunnskap som er nødvendig for å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid innen morfologi og leksikologi
- ulike morfologiske mekanismer som brukes i moderne spansk for å bygge opp nye ord (suffiksering, prefiksering, sammensetning, akronymi, osv.)
- årsaker som fører til (eller hindrer) at et nytt ord blir dannet
- kilder som det spanske ordforrådet stammer fra, og hvordan disse kildene er knyttet til forskjellige historiske og kulturelle perioder
- faktorer som påvirker semantiske og formelle forhold mellom ordene
- forholdene mellom ordene som hører til samme semantiske gruppe (synonymi, antonymi, hyperonymi, hyponymi, osv.)
- forskjeller mellom spansk og norsk ordoppbygning
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre greie for ordenes morfologiske struktur og forholdene mellom ordenes betydning og de morfologiske elementene de består av
- bruke oppnådde kunnskaper innen morfologi og leksikologi i dagligdags språkbruk, for eksempel: å være i stand til å avlede ord av kjente ord, og forstå betydning av ord avledet av kjente ord
- identifisere kilder ordene stammer fra med hovedvekt på arabismer, latinismer og germanismer
- sammenligne måten spanske og norske ord er bygd opp på
- anvende teoretisk og metodologisk kunnskap som er nødvendig for å gjennomføre analyser innen spansk morfologi og leksikologi
Undervisning
Undervisningen organiseres i fire bolker/samlinger på to dager, og tilbys både fysisk på campus og digitalt. Opptak av undervisningen og undervisningsmateriale legges ut på læringsplattformen Canvas. I tillegg tilbys det veiledning via nett slik at studenter som ikke har anledning til å delta på undervisningen, kan følge med. Det forventes at studentene jobber jevnt i løpet av hele semesteret og er i stadig kontakt med faglærer gjennom Canvas eller e-post.
Det er ikke mulig å avlegge eksamen i undervisningsfrie semestre.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 05.05.2025 09:00 (Utlevering) 12.05.2025 14:00 (Innlevering) |
1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Hjemmeoppgave | Godkjent – ikke godkjent |