vår
2025
MAT-6057 Innføring i matematikkdidaktikk - 5 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten
- Matematikk R1 (S1+S2)
eller
- Minimum 30 studiepoeng matematikk/matematikkdidaktikk fra en norsk lærerutdanning
eller tilsvarende
Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Søknadsfrist 15.01.2025
Innhold
Emnet er en innføring i grunnleggende didaktiske temaer som er relevant for matematikk som skolefag:
- læreplanene for matematikk og grunnleggende ferdigheter i matematikk
- elevenes læring i matematikk med fokus på matematisk begrepsforståelse og vanlige misoppfatninger
- elevaktive og utforskende arbeidsmåter og problemløsning i matematikkundervisning
- vurdering i matematikk
Hva lærer du
Kunnskap
Etter emnet har studenten
- kjennskap til læreplanene for matematikk og grunnleggende ferdigheter i matematikk
- kunnskap om elevenes læring i matematikk med fokus på matematisk begrepsforståelse og vanlige misoppfatninger
- kunnskap om elevaktive og utforskende arbeidsmåter og problemløsning i matematikkundervisning
- kunnskap om vurdering i matematikk
Ferdigheter
Etter emnet kan studenten
- planlegge og gjennomføre matematikkundervisning som inkluderer elevaktive og utforskende aktiviteter i klasserommet
- vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner og gi konstruktiv tilbakemelding som fremmer læring
- planlegge og gjennomføre undervisning for å fremme elevenes begrepsdannelse i matematikk
- begrunne bruk av varierte arbeids- og vurderingsformer for å fremme læring i matematikk
Generell kompetanse
Etter emnet kan studenten
- kommunisere skriftlig og muntlig om elevenes læring og vurdering i matematikkundervisning
- samarbeide med kollegaer for å videreutvikle egen praksis
- analysere og evaluere egen undervisningspraksis i lys av fagdidaktisk forskning
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, samlinger og tilbud om nettbasert undervisning/veiledning.
Omfang av undervisning:
- Desentraliserte samlinger: én obligatorisk fysisk samling på én dag
- Nettbaserte samlinger: 3-5 samlinger på to timer
Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til én desentralisert samling per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.
Den desentraliserte samlingen vil ha et nettbasert alternativ slik at det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Mappevurdering | Bestått – Ikke bestått |
More info about the portfolio
Studentene leverer og får tilbakemelding på tre individuelle oppgaver i løpet av semesteret. Disse oppgavene kan for eksempel være planlegging av en undervisningsøkt eller vurdering av et elevarbeid. Eksamensmappen består av en bearbeidet versjon av de tre oppgavene. Detaljerte retningslinjer vil bli gjort tilgjengelig i starten av emnet.- Contact persons
-
- Earlier years and semesters for this topic