høst 2024
BVE-3060 Innovasjon og fagutvikling i barnevernsarbeid - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studiet master i barnevernsarbeid. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Søknadskode: 9371 enkeltemner på masternivå.

Opptakskrav: Jf. opptakskrav til master i barnevernsarbeid

Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.


Innhold

Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om fagutvikling og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig arbeid. Studentene skal også få forståelse for sammenhengen mellom praksis, forskning og fagutvikling.

Emnet skal gi studentene kompetanse i å gjennomføre fagutviklings- og innovasjonsprosesser innenfor barnevernsfeltet, men også gjøre dem i stand til å reflektere kritisk rundt forhold ved praksis og organisering i feltet.

Studenten vil også få kompetanse i å analysere og formidle barnevernfaglige problemstillinger i feltet og til allmenheten.


Hva lærer du

Ved bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om institusjonelle og organisatoriske rammevilkår for innovasjon og fagutvikling i barnevernet. 
  • inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i tjenesteutvikling og arbeid med barn, unge og familier. 
  • inngående kunnskap om mulighetene for fagutvikling og innovasjonsarbeid innen barnevern.
  • avansert kunnskap om hvordan forskningsbasert kunnskap kan brukes til innovasjon, nytenkning og fagutvikling.

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke relevante metoder for å planlegge, gjennomføre og lede prosjekter og prosesser innenfor innovasjon og fagutvikling i barnevernet. 
  • bruke forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i fagutviklings- og innovasjonsarbeid innen barnevern.
  • gjennomføre fagutviklings- og innovasjonsprosesser som involverer barn, unge og familier
  • reflektere over ulike faglige og etiske aspekter ved brukerinvolvering i fagutviklingsprosesser. 

Generell kompetanse

Studenten kan: 

  • bidra til faglig og metodisk fundert innovasjon og nytenking. 
  • anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre forsknings- og innovasjonsprosjekter knyttet til problemstillinger innenfor barnevernsfeltet.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Det kan forventes en del undervisning på engelsk.


Undervisning

  • forelesninger
  • praksis
  • selvstudier
  • ulike studentaktive læringsformer individuelt og i grupper
  • seminarer

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav 1 Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Praksis Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Ett skriftlig arbeidskrav.
  • Bestått 4 ukers praksis (120 timer)
  • Det kreves tilstedeværelse på minimum 70 % av all undervisning i emnet, for å kunne framstille seg til eksamen

More info about the oral exam

Individuell muntlig eksamen basert på godkjent arbeidskrav.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet
  • Earlier years and semesters for this topic