NORWEGIAN: Hva kan gjøres for å legge til rette for god undervisning om reproduktiv helse? I hvilken grad er det bevissthet om dette feltet i samfunnet? Dette er spørsmål som blir tatt under et symposium som arrangeres ved Universitetet i Szeged i juli.
ENGLISH: What can be done to facilitate education of high quality, on reproductive health? To what extent is there awareness of this field in society? These are questions that will be addressed at a symposium being held at the University of Szeged in July.
NORWEGIAN:
Dato: 19. sep. 2024 — 21. sep. 2024
Tidssone: CET
Sted: Universitetet i Szeged
Målgruppe: Bachelor- og masterstudenter, stipendiater og forskere
Vert: Universitetet i Szeged
Påmeldingsfrist: 11. juli 2024 (kl. 23:59)
Deltakerne vil få dekket utgifter til reise og opphold av EUGLOH. Deltakerne vil få mer informasjon om dette fra EUGLOH-teamet ved deres hjemuniversitet.
Temaet for dette kurset er utfordringer og milepæler i undervisning om reproduktiv helse. Det er spesielt viktig at ungdom kan få undervisning om dette emnet da det påvirker deres helse og velvære.
Dette kurset gir et overblikk over hvilken innsats som gjøres for å legge til rette for at ungdom kan gjøre informerte beslutninger og hvilken generell bevissthet det er i samfunnet om reproduktiv helse.
Deltakere på dette kurset har muligheten til å holde en egen presentasjon om utfordringer ved undervisning for tenåringer om reproduktiv helse (På 15 minutter). Men det er også mulig å bare følge undervisning og delta i diskusjoner.
Det anbefales å nærme seg dette emnet fra flere perspektiver, f.eks. med utgangspunkt i mental helse, psykologi, økonomi, pedagogikk eller kunst.
Ettersom kurset vil kjøres parallelt med Diczfalusy-symposiet, vil kursdeltakerne også kunne delta i noen av øktene i dette arrangementet.
På dette symposiet vil det vitenskapelige fokuset ligge på ett av følgende emner:
Innhold og Metodikk:
Peer-læring og -vurdering, interaktive kommunikasjonsverktøy, lagarbeid, nettverksbygging, arbeid i flerkulturelle kontekster, arbeid i tverrfaglige lag.
Kompetanseområder:
Krav til deltakere:
Utvelgelseskriterier: Korte oppsummeringer av studentpresentasjoner vil bli vurdert på en skala fra 1–5. Søkere må sende inn et motivasjonsbrev som forklarer hvorfor de ønsker å delta på arrangementet (maksimum 2000 tegn).
Antall deltakere: 18 studenter er invitert (2 per partneruniversitet)
Sertifikat/ECTS: 4 ECTS
Språk: Engelsk
Denne aktiviteten er en del av EUGLOHs arbeidspakke 2.
EUGLOH er en allianse mellom ni europeiske universiteter som legger til rette for mobilitet knyttet til forskning, undervisning og innovasjon. Alliansen støtter opp under aktiviteter, prosjekter og programmer som retter seg mot globale helseutfordringer. Denne virksomheten krysser fagdisipliner og har et spenn som også går utenfor den medisinske sektoren.
ENGLISH:
Date: 19 Sep 2024 — 21 Sep 2024
Timezone: CET
Location: University of Szeged
Target Group: Undergraduate, Master & PhD students, Researchers
Host: University of Szeged
Registration deadline: 11 July 2024 (23:59 p.m.)
Please note that the participants will get a scholarship for travel and subsistence. The participants will be contacted by the EUGLOH team at their home university to get more information.
The topic of achievements and challenges in reproductive health education among teenagers is relevant due to its significance in addressing crucial aspects of adolescent health and well-being. It explores the effectiveness of educational efforts in promoting informed decision-making and overall reproductive health awareness.
Students participating in the course have the opportunity to submit their own presentation ( 15 min talk) or join the programme as an interested party:
At this course students can practice holding a short presentation on achievements and challenges of reproductive health education among teenagers.
It is recommended to approach this topic from several perspectives, e.g. mental health, psychology, economics, pedagogy, arts, etc.
Students who are interested in the topic and would like to learn more from each other and from experts are invited.
As the course will run in parallel with the Diczfalusy Symposium, course members will also be able to participate in some of the conference sessions.
The scientific focus of the symposium will be one of the following topics:
Content and Methodology:
Peer learning and review, interactive communication tools, teamwork, networking, working in multicultural contexts, working in multidisciplinary teams.
Competences:
Requirements:
Selection strategy: In case of student presentations: abstracts will be assessed on a 1–5 scale. In case of participation: motivation as a filter, applicants must submit a motivation letter explaining their motivation to apply for the event (maximum 2000 characters).
Number of participants: 18 students are invited (2 per partner university)
Certificate/ECTS: 4 ECTS
Language: English
This activity is part of EUGLOH’s Work Package 2.
EUGLOH is an alliance between nine European universities that facilitates mobility related to research, teaching, and innovation. The alliance supports activities, projects, and programmes that address global health challenges. This crosses disciplinary boundaries and spans beyond the medical sector.