Tessem-familien forteller sin historie

Mange kjenner til at Paul Knudsen og Peter Tessem omkom i Sibir under Maudekspedisjonen, utsendt av Roald Amundsen på vei til telegrafstasjonen på Dickson.

Minnesteinen til Tessem står på Tromsø Gravlund, men forteller så lite om snekkeren og tømreren.

Før han ble med «Maud» gjennom Nordøstpassasjen, var Tessem ekspedisjonsmedlem på Siegler sin polar-ekspedisjon og var også flere år i Virgohamna på Svalbard, som ansatt og formann for de norske arbeiderne under Walter Wellmann sitt forsøk på å nå Nordpolen med luftskip.

Historien presenteres av familien, av oldebarn Silje Tessem og barnebarn Dag Tessem

Møtet holdes på Polarmuseumet.

Arktisk Forening forholder seg til nasjonale og lokale smittevernsregler, og det kan komme endring i tid/sted dersom koronasituasjonen endrer seg.

Arr. Arktisk Forening

When: 20.10.21 kl 19.00–21.00