Historien om Nita Kakot og Camilla Carpendale

Polarmuseet, Norges arktiske universitetsmuseum og Arctic Humanities/Arctic Voices (UiT) inviterer til gjesteforelesning ved Espen Ytreberg, forfatter og professor i medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.

Ytreberg vil fortelle om sin bok, Kapp hjertestein: historien om Nita Kakot Amundsen, Camilla Carpendale og Roald Amundsen (2018). Boka handler om to unge jenter fra Øst-Sibir som Amundsen tok med seg hjem til Norge i 1921, i forbindelse med Maudekspedisjonen. Camilla og Nita etablerte et nytt liv i Svartskog. De begynte på skole, lærte seg norsk, og bygget nye relasjoner med Amundsen som deres verge og adoptivfar. Tre år senere, sendte Amundsen dem plutselig tilbake.

Basert på arkivmateriale fra jentenes reise til og opphold i Norge, passer Kapp hjertestein inn i en samling av andre, ofte ukjente og fragmenterte fortellinger om Arktis. Her er det ikke «polarhelten» som nok en gang er i sentrum, men de arktiske individene som ble berørt av norsk imperialisme.

Forelesningen etterfølges av spørsmål og diskusjon som ledes av Silje Gaupseth (Polarmuseet) og Ingeborg Høvik (Arctic Voices).

Obs! Arrangementet foregår i Rotunden, Norges arktiske universitetsmuseum (Tromsø Museum), og har kun plass til 40 i salen. På grunn av koronarestriksjoner kreves forhåndspåmelding. Meld deg på her

Det vil være mulig å kjøpe forfriskninger!

When: 22.10.20 kl 18.00–19.30
Where: Norges arktiske Universitetsmuseum (Tromsø Museum)
Target group: Ansatte, Besøkende