Høsttur NTL 22.august 2019 kl. 15.30

NTL UiT Norges arktiske universitet ønsker medlemmer i Alta velkommen til en høsttur til Pæskatun.

Årets høsttur går til Pæskatun, der vi vil få lære litt om den tradisjonelle skiferdrifta i Alta-området. Vi starter fra UIT kl. 15.00 i egne biler, gjerne flere i lag. selve arrangementet begynner kl. 15.30. Husk å kle dere etter været, da vi kommer til å være litt ute.

Hvis det er noen som har allergier vi må ta hensyn til, er det fint om dere gir beskjed til meg på mail.

Ved ankomst blir vi ønsket velkommen og kort tid etterpå gyver enten Trond eller Simon løs på skiferblokka mens alle står rundt og ser på. Dette skjer ute fordi inne i hallen er det allerede dekket opp for mat til oss. Skiferarbeideren viser hele produksjonsprosessen fra skiferblokk til ferdig takstein, og han viser også hvordan det ble jobbet i gamle dager.

Etter demonstrasjonen går vi inn i hallen der langbordet står dekket og vi finner plassene våre. Nå er det tid for foredraget om Altaskiferen hvor vi får fortalt historien og geologien bak skiferen, og hvordan det var her i berget den gang de bodde her i ukedagene. De viser også en filmsnutt om hvordan skiferen blir sprengt ut av fjellet og det forarbeidet som gjøres før skiferblokkene blir kjørt til skiferhallen. Når foredraget er ferdig kommer bidosen inn i suppebollene og alle forsyner seg selv til de er mette. Brød, saft og vann serveres til.

Etter bidosen går alle ut og nå får de tildelt hver sin lille skifebit. Den skal de forme ved hjelp av skifersaksen til en glassbrikke som de så klart får med seg hjem. I mellomtiden ryddes hallen og de dekker på med kaffe/te samt krydderkake med krem til.

Noe tid til å vandre litt rundt og ta en titt i de gamle skiferhyttene må vel også legges til. Vi kan beregne en ca 3 timer på opplegget.

When: 22.08.19 kl 15.30–18.30
Where: Pæskatun