Polar bokkafe: John McNicol presenterer Adam av Bremen

Adam av Bremens store historieverk om nordtyske og nordlige forhold er en unik kilde til verdensbildet slik det så ut for en tysk kirkemann i annen halvdel av 1000-tallet. I dette grundige verket, som sannsynligvis var ferdigstilt i 1075, får vi en beskrivelse av samtidens viten om «øyene i Norden». Fridtjof Nansen lente seg tungt på Adam da han studerte den historiske utforskningen av nordområdene. Det er hele 166 omtaler av Adam av Bremens i hans bok i Nord i Tåkeheimen.

John McNicol er historiker og instituttleder ved UiT Norges arktiske universitet. I 2016 ble han en av ti fantastiske formidlere i Morgenbladets store kåring.

polar bokkafe

Norsk Polarinstitutts bibliotek inviterer til litterært påfyll fra kalde strøk! Vi har mange skatter i vår store polarsamling – og vi vil utfordre ulike gjester til å fortelle om en utvalgt bok. Ho kan være ny eller gammel, kort eller lang, men det må handle om Arktis eller Antarktis. Presentasjonen av boka etterfølges av spørsmål og samtale.

www.facebook.com/polarbokkafe   |   www.npolar.no/bokkafe    |   Meld deg på nyhetsbrev

When: 09.05.19 kl 20.00–23.00
Where: Biblioteket, Norsk Polarinstitutt