Toppstilling ved UiT: forskningsledelse og internasjonalisering for topp kvalitet

Velkommen til UiTs dag for karriereutvikling! Tema for dagen er toppstilling, toppforskning og internasjonalisering

Hva vil det si å inneha en stilling som professor eller dosent ved UiT, og på hvilken måte henger god forskningsledelse sammen med etablering og smart bruk av internasjonale nettverk? Universitet og forskningsinstitusjoner oppfordrer sine ansatte til å drive internasjonal forskning, men hvilke effekter har denne internasjonaliseringa på kjønnsbalansen i forskningsmiljøene?

Disse og andre spørsmål tar vi opp under temadagen, der både nyslåtte professorer, etablerte forskningsledere og representanter for sentraladministrasjonen deler av sine erfaringer og gir konkrete tips om hvordan man lykkes som forsker av internasjonalt format ved UiT.

Program:

10:30  Velkommen

10:45  Tilværelsen i toppstilling: nye forventninger – ingen begrensninger? Ingvild Ulrikke Jakobsen, Jurfak.

11:00  Hvordan bli en forsker av internasjonalt format? UiTs mål og praktiske ordninger for internasjonalisering av       forskning. Avdeling for forskning, utdanning og formidling.

12:30  Pause

12:45  Forskningsledelse for vitale forskningsmiljøer og solide internasjonale nettverk. Marit Westergaard, HSL.

13:15  Lett lunsj (inkludert)

14:00  Internasjonalisering i et kjønnsperspektiv. Helena Pettersson, Umeå universitet.

14:30  Panelsamtale om kjønn, kvalitet og internasjonalisering

15:00  Pause

15:15  Hva er en professor i dag? Utforsking og diskusjon i grupper

Påmeldingsfrist: 3. mai

Temadagen er et samarbeid mellom UiTs opprykksprosjekt "Karriereutvikling av kvinner til toppstillinger" (Seksjon for personal og organisasjon) og Balanse-prosjektet "Prestisje: Kjønnsbalanse i forskningsledese ved UiT Norges arktiske universitet" (Senter for kvinne- og kjønnsforskning).

Etter programmet blir det avslutning med middag for opprykksprosjektets deltakere (kl 16:15). Påmelding til arrangementet for opprykksprosjektets deltakere regnes som påmelding også til middagen, dersom ikke annet spesifiseres.

Ta kontakt med Sigfrid Kjeldaas på sigfrid.kjeldaas@uit.no.

When: 10.05.19 kl 10.30–16.00
Where: Clarion Hotel The Edge