FIT i arbeid med barn og unge i psykiske helsetjenester
Mange barn og unge opplever ingen bedring eller til og med forverring under behandling i psykisk helsevern. Forskning viser at den viktigste faktoren for endring i terapi er den terapeutiske alliansen. Dette innebærer en trygg og samarbeidsorientert relasjon mellom pasient og behandler, med felles forståelse av behandlingsmål og tilnærming.
Dessverre er det vanskelig for klinikere å forutse hvem som er i fare for forverring eller droppe ut av behandlingen. I et forsøk på å bedre kommunikasjon og samarbeid mellom barn, unge og deres terapeuter, brukes Feedback Informed Treatment (FIT), som er tilbakemeldingsverktøy for å følge med på endring og allianse. Intensjonen er å tidlig kunne gjøre justeringer, for å få til en best mulig behandling for hver enkelt pasient.
Målet med denne studien er å undersøke nytten av å bruke FIT som del av ordinær behandling med barn og unge, uavhengig av diagnose og problematikk.
FIT består av to enkle skjemaer, the Outcome Rating Scale (ORS) og the Session Rating Scale (SRS), som fylles ut av pasienten ved hvert behandlingsmøte. ORS måler pasientens velvære, mens SRS vurderer den terapeutiske alliansen. Begge skjemaene gir den unge anledning til å si noe om behandlingen kjennes nyttig og om den terapeutiske alliansen er god.
Gjennom kvalitative intervju med barn og unge i BUP vil vi utforske deres erfaringer med å gi tilbakemeldinger til behandler. Vi ønsker også å se om det er en sammenheng mellom det barn og unge fyller ut i første time på ORS, og andre mål som brukes for å vurdere psykisk helse (validiteten til ORS).
Dette prosjektet er viktig fordi det fyller et kunnskapshull; det er lite forskning på bruk av FIT og andre tilbakemeldingsverktøy blant barn og unge. Det meste av forskningen er gjort på voksenpopulasjoner. Vi ønsker å skape økt forståelse for hvordan få til en god tilbakemeldingskultur og allianse mellom unge pasienter og deres terapeuter. Dette er kunnskap som kan bidra til bedre behandlingsresultater for denne målgruppen.
Ph.D.-student: Linda Svorken
Ph.D.-prosjekt med samabeidspartnere: Toril Sørheim Nilsen, Geir Fagerjord Lorem, og Børge Mathiassen (UNN)
Et samarbeidsprosjekt med Universitetssykehuset i Nord-Norge
Prosjektperiode: 2022-2026
Medlemmer:
Finansiering:
Denne studien er støttet av "Nasjonalt program for integrert klinisk spesialist og PhD-utdanning for psykologer" i Norge. Dette programmet er et samarbeid mellom Universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (Trondheim), de regionale helseforetakene og Psykologforeningen. Programmet er finansiert av Kunnskapsdepartementet.