UiT klatrer på internasjonal rangering

UiT går 44 plasser opp på en av de mest kjente universitetsrangeringene i verden, QS World University Rankings.
Solhaug, Randi Merete
Published: 06.09.16 00:00 Updated: 06.09.16 10:11
Tromsø

UiT Norges arktiske universitet rangeres på en 377.-plass i årets QS World University Rankings. Det er opp 44 plasser fra i fjor, da UiT ble listet i gruppen 421-430.

– Jeg selvsagt glad for at vi vinner plasser på rankingen. Alle rankinger må vurderes i forhold til de kriteriene som ligger til grunn for rankingene. Ikke alle kriterier passer godt for et universitet i utkanten av verden. Men det faktum at vi er blant de 400 beste er bra – vi har en standard som vi kan være stolte av og vi gjør oss bemerket blant de som vurderes i rankingen, sier rektor Anne Husebekk.

Undervisningskvalitet

Hovedsakelig gjør UiT det veldig bra på forholdet mellom antall vitenskapelige ansatte og antall studenter. Ifølge denne rangeringen tyder et høyt antall forelesere per student på at et studiested er opptatt av kvalitet på undervisningen.

– Dette er i tråd med strategien vår, hvor et av punktene nettopp er å tilby enda bedre undervisning til studentene. UiT satser på dette, for eksempel gjennom meritteringsprosjektet. Det er et prosjekt som skal gi undervisning høyere status, sier prorektor for utdanning og kvalitet, Wenche Jakobsen.

Attraktivt internasjonalt

En annen rangeringsfaktor UiT gjør det bra på, er antallet internasjonale studenter. Dette gir et inntrykk av hvor internasjonalt attraktivt universitetet er.

På den annen side trekker det kraftig ned at UiT har fått færre internasjonalt vitenskapelige ansatte.

Det er bare fem norske universitet som blir rangert av QS, og på rankingen internt i Norge ligger UiT jevnt over på 4. plass.

Universitetsrankinger er et voksende felt, og UiT blir invitert til å delta på en rekke rankinger. Det finnes et mangfold av rankinger i verden, og noen av de mest kjente er QS, Times Higher Education (THE) og U-Multirank.

Solhaug, Randi Merete
Published: 06.09.16 00:00 Updated: 06.09.16 10:11