høst 2019: BLU-2011 Ledelse i barnehagen - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- Barnehagen som organisasjon: betydningen av strukturelle og kulturelle forhold
- Lederes funksjoner samt grunnlaget for makt og innflytelse
- Utfordringer knyttet til ledelse av grupper
- Samarbeidsklima og motivasjon
- Arbeidsmåter i personalets læring på arbeidsplassen
- Enkle personalfunksjoner i barnehagen (base/avdelingsnivå)
- Oppfølging av individuelle arbeidstakere samt situasjonsbestemt ledelse
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten skal:
- forstå hvordan man vurderer barnehagens tilstand som organisasjon
- kunne identifisere dysfunksjonelle sider ved arbeid i grupper og kjenne til mulige tiltak for tilrettelegging og forbedring
- ha kunnskaper om de mest grunnleggende funksjoner og ansvar i personalarbeid
- forstå sammenhengen mellom arbeidsytelse og ulike former for motivasjon
- kjenne til ulike former for læring på arbeidsplassen, samt hva som er mye brukte læringsaktiviteter
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne gjennomføre en enkel organisasjonsanalyse av barnehagen som organisasjon
- kunne etablere regi på arbeid i grupper
- ivareta grunnleggende personalfunksjoner på barnehagens avdelingsnivå - med særlig vekt på fordeling av oppgaver ut fra kompetanse og motivasjon, samt oppfølging av medarbeidere
- kunne ta i bruk og lede sentrale læringstiltak for personalet
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- ta del i barnehagens lederteam
- ivareta noen av de mest grunnleggende oppgavene til en pedagogisk leder
- ha bevissthet rundt egne utfordringer i fremtidig lederrolle
- formidle og overføre emnets faglige innhold til en praktisk barnehagehverdag
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- Studenten skal planlegge, utføre og vurdere tre oppgaver knyttet til ledelse, primært lagt til base- eller avdelingsnivå. Dette avtales med praksislærer, men eksempler kan være: - en veiledning av medarbeider - en faglig presentasjon av aktuelt tema for personal- eller foreldregruppa - lederdager med vekt på lek- og læringsaktiviteter for barnegruppa i samarbeid med personalet
- et notat med sammenfatning av erfaringer fra praksisperioden. Studenten skal drøfte sine erfaringer i lys av de utviklingsmål som er avtalt med praksislærer (omfang om lag 1000-1500 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- individuelt refleksjonsnotat med et omfang på om lag 1500 ord. Retningslinjer for notatet er tilgjengelig ved studiestart
- muntlig presentasjon for responsgruppe med et omfang på omlag 30 minutter. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i tema knyttet til arbeid som pedagog i barnehagen. Retningslinjer for presentasjonen er tilgjengelig ved studiestart
- individuell fagtekst hvor tema knytter seg til pedagogisk lederskap som forutsetning for utvikling av innhold i barnas hverdag i barnehagen (omfang om lag 1500 ord)
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til faglig relevant tidligere praksiserfaring (om lag 1500 ord)
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av: Individuell muntlig eksamen (omfang om lag 20 minutter).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Error rendering component