høst 2019:    BLU-2011 Ledelse i barnehagen - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner. Emnekode BLU-2011 må oppgis i søknaden.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2201 Ledelse i barnehagen 30 stp
BLU-2231 Ledelse i barnehagen 30 stp

Innhold

Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:

  • Barnehagen som organisasjon: betydningen av strukturelle og kulturelle forhold
  • Lederes funksjoner samt grunnlaget for makt og innflytelse
  • Utfordringer knyttet til ledelse av grupper
  • Samarbeidsklima og motivasjon
  • Arbeidsmåter i personalets læring på arbeidsplassen
  • Enkle personalfunksjoner i barnehagen (base/avdelingsnivå)
  • Oppfølging av individuelle arbeidstakere samt situasjonsbestemt ledelse

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis. 


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten skal:

  • forstå hvordan man vurderer barnehagens tilstand som organisasjon
  • kunne identifisere dysfunksjonelle sider ved arbeid i grupper og kjenne til mulige tiltak for tilrettelegging og forbedring
  • ha kunnskaper om de mest grunnleggende funksjoner og ansvar i personalarbeid
  • forstå sammenhengen mellom arbeidsytelse og ulike former for motivasjon
  • kjenne til ulike former for læring på arbeidsplassen, samt hva som er mye brukte læringsaktiviteter

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne gjennomføre en enkel organisasjonsanalyse av barnehagen som organisasjon
  • kunne etablere regi på arbeid i grupper
  • ivareta grunnleggende personalfunksjoner på barnehagens avdelingsnivå - med særlig vekt på fordeling av oppgaver ut fra kompetanse og motivasjon, samt oppfølging av medarbeidere
  • kunne ta i bruk og lede sentrale læringstiltak for personalet

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • ta del i barnehagens lederteam
  • ivareta noen av de mest grunnleggende oppgavene til en pedagogisk leder
  • ha bevissthet rundt egne utfordringer i fremtidig lederrolle
  • formidle og overføre emnets faglige innhold til en praktisk barnehagehverdag


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • Studenten skal planlegge, utføre og vurdere tre oppgaver knyttet til ledelse, primært lagt til base- eller avdelingsnivå. Dette avtales med praksislærer, men eksempler kan være: - en veiledning av medarbeider - en faglig presentasjon av aktuelt tema for personal- eller foreldregruppa - lederdager med vekt på lek- og læringsaktiviteter for barnegruppa i samarbeid med personalet
  • et notat med sammenfatning av erfaringer fra praksisperioden. Studenten skal drøfte sine erfaringer i lys av de utviklingsmål som er avtalt med praksislærer (omfang om lag 1000-1500 ord)

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • individuelt refleksjonsnotat med et omfang på om lag 1500 ord. Retningslinjer for notatet er tilgjengelig ved studiestart
  • muntlig presentasjon for responsgruppe med et omfang på omlag 30 minutter. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i tema knyttet til arbeid som pedagog i barnehagen. Retningslinjer for presentasjonen er tilgjengelig ved studiestart
  • individuell fagtekst hvor tema knytter seg til pedagogisk lederskap som forutsetning for utvikling av innhold i barnas hverdag i barnehagen (omfang om lag 1500 ord)

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • en didaktisk oppgave knyttet til faglig relevant tidligere praksiserfaring (om lag 1500 ord)

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Eksamen består av: Individuell muntlig eksamen (omfang om lag 20 minutter).

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Error rendering component