høst 2019:    BLU-2012 Språkstimulering for en- og flerspråklige barn, 1-6 år - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner. Emnekode BLU-2012 må oppgis i søknaden.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FLU-2002 Språkstimulering og begrepsbygging 3-7-åringer 30 stp
BLU-2202 Språkstimulering for en- og flerspråklige barn, 1-6 år 30 stp
FLU-2004 Småbarnspedagogikk 30 stp

Innhold

Emnet skal gi et teoretisk grunnlag for å forstå hva språk og begrep er, og hvordan barn lærer språk. Videre skal det gi innsikt i den grammatiske og semantiske språkutviklingen både hos enspråklige og flerspråklige barn. Emnet skal gi oversikt over noen hovedlinjer i forskningsfeltet talespråklige ferdigheter hos enspråklige og flerspråklige barn.

Et godt språkmiljø er viktig for å sikre tidlig innsats i et forebyggende perspektiv. Utviklingen av et situasjonsuavhengig språk som grunnlag for læring vil stå sentralt i emnet. Det vil være fokus på praktisk språkarbeid, blant annet i forhold til kartlegging, vurdering og stimulering av muntlig språk i alderen 1-6 år.

Emnet vil rette oppmerksomhet mot faglig utvikling både på personalnivå og institusjonsnivå. 

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • barns muntlige språkutvikling og begrepslæring, og betydningen av tidlig pedagogisk innsats i et forebyggende perspektiv
  • etiske problemstillinger knyttet til kartlegging av individuelle ferdigheter
  • flerspråklig utvikling og kjennskap til det flerspråklige Nord-Norge
  • barns språkmiljø
  • samtale (barn-barn og barn-voksen) og barns fortellekompetanse og bruk av situasjonsuavhengig språk
  • språktilegnelse, med særlig vekt på flerspråklige barn
  • språkets betydning for barns lekekompetanse, særlig i et flerspråklig perspektiv
  • betydningen av samarbeid mellom barnehage - hjem og barnehage - offentlige instanser som helsestasjon og PPT

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • analysere barns muntlige språk, blant annet med utgangspunkt i lydopptak
  • kartlegge både barns språkmiljø og barnehagens språkmiljø, og veilede personalet i arbeidet med dette.
  • vurdere verktøy for språkkartlegging og vurdere og reflektere over hensiktsmessig bruk
  • stimulere barns samtaleferdigheter og fortellekompetanse
  • ta i bruk og reflektere over arbeidsformer som fremmer bruk av ulike muntlige sjangre, som stimulerer til bruk av et situasjonsuavhengig språk. Dette kan være for eksempel samtale, fortelling og gjenfortelling
  • tilrettelegge for og støtte barns språklige kompetanse i ulike typer lek
  • veilede personalet i denne type arbeid
  • bruke IKT som pedagogisk verktøy, både i eget arbeid og i arbeidet sammen med barn

Kompetanse

Studenten skal kunne:

  • anvende teorier om språkutvikling, språktilegnelse og begrepslæring i praktisk språkarbeid
  • forstå sammenhengen mellom språkkompetanse og mulighet for deltakelse i lek og læring
  • reflektere over utvikling av et godt språkmiljø på institusjonelt nivå
  • reflektere over og arbeide med flerspråklige barns utvikling av norsk språk og støtte deres bruk av morsmål
  • reflektere over samarbeid med foreldre i denne sammenhengen
  • gi faglig begrunnet veiledning til personalet og samarbeide faglig med eksterne instanser om barns språk


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
    • kartlegging av språkmiljøet i en barnegruppe/ avdeling/ base. Tema for kartleggingen velges i samråd med praksislærer. Det skrives et refleksjonsnotat (inntil 1500 ord)
    • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • individuelt refleksjonsnotat på inntil 1000 ord knyttet til opptak av barnespråk på inntil 1 minutt som transkriberes. Det må innhentes samtykke fra barn og foreldre før opptaket. Innhold i refleksjonsnotatet spesifiseres av faglærer
  • deltakelse i nettdiskusjon med medstudenter og faglærer om emnet flerspråklighet. Hver student deltar med minimum ett eget innlegg og én kommentar til andres innlegg
  • bestått faktaprøve i Canvas

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • en didaktisk oppgave knyttet til tidligere fagrelevant praksiserfaring (om lag 1500 ord)

 

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

 

Eksamen består av:

Hjemmeeksamen over 5 dager (omfang om lag 4000 ord).

Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Error rendering component