høst 2019: BLU-2012 Språkstimulering for en- og flerspråklige barn, 1-6 år - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
FLU-2002 Språkstimulering og begrepsbygging 3-7-åringer 30 stpBLU-2202 Språkstimulering for en- og flerspråklige barn, 1-6 år 30 stp
FLU-2004 Småbarnspedagogikk 30 stp
Innhold
Emnet skal gi et teoretisk grunnlag for å forstå hva språk og begrep er, og hvordan barn lærer språk. Videre skal det gi innsikt i den grammatiske og semantiske språkutviklingen både hos enspråklige og flerspråklige barn. Emnet skal gi oversikt over noen hovedlinjer i forskningsfeltet talespråklige ferdigheter hos enspråklige og flerspråklige barn.
Et godt språkmiljø er viktig for å sikre tidlig innsats i et forebyggende perspektiv. Utviklingen av et situasjonsuavhengig språk som grunnlag for læring vil stå sentralt i emnet. Det vil være fokus på praktisk språkarbeid, blant annet i forhold til kartlegging, vurdering og stimulering av muntlig språk i alderen 1-6 år.
Emnet vil rette oppmerksomhet mot faglig utvikling både på personalnivå og institusjonsnivå.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
- barns muntlige språkutvikling og begrepslæring, og betydningen av tidlig pedagogisk innsats i et forebyggende perspektiv
- etiske problemstillinger knyttet til kartlegging av individuelle ferdigheter
- flerspråklig utvikling og kjennskap til det flerspråklige Nord-Norge
- barns språkmiljø
- samtale (barn-barn og barn-voksen) og barns fortellekompetanse og bruk av situasjonsuavhengig språk
- språktilegnelse, med særlig vekt på flerspråklige barn
- språkets betydning for barns lekekompetanse, særlig i et flerspråklig perspektiv
- betydningen av samarbeid mellom barnehage - hjem og barnehage - offentlige instanser som helsestasjon og PPT
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- analysere barns muntlige språk, blant annet med utgangspunkt i lydopptak
- kartlegge både barns språkmiljø og barnehagens språkmiljø, og veilede personalet i arbeidet med dette.
- vurdere verktøy for språkkartlegging og vurdere og reflektere over hensiktsmessig bruk
- stimulere barns samtaleferdigheter og fortellekompetanse
- ta i bruk og reflektere over arbeidsformer som fremmer bruk av ulike muntlige sjangre, som stimulerer til bruk av et situasjonsuavhengig språk. Dette kan være for eksempel samtale, fortelling og gjenfortelling
- tilrettelegge for og støtte barns språklige kompetanse i ulike typer lek
- veilede personalet i denne type arbeid
- bruke IKT som pedagogisk verktøy, både i eget arbeid og i arbeidet sammen med barn
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- anvende teorier om språkutvikling, språktilegnelse og begrepslæring i praktisk språkarbeid
- forstå sammenhengen mellom språkkompetanse og mulighet for deltakelse i lek og læring
- reflektere over utvikling av et godt språkmiljø på institusjonelt nivå
- reflektere over og arbeide med flerspråklige barns utvikling av norsk språk og støtte deres bruk av morsmål
- reflektere over samarbeid med foreldre i denne sammenhengen
- gi faglig begrunnet veiledning til personalet og samarbeide faglig med eksterne instanser om barns språk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- kartlegging av språkmiljøet i en barnegruppe/ avdeling/ base. Tema for kartleggingen velges i samråd med praksislærer. Det skrives et refleksjonsnotat (inntil 1500 ord)
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- individuelt refleksjonsnotat på inntil 1000 ord knyttet til opptak av barnespråk på inntil 1 minutt som transkriberes. Det må innhentes samtykke fra barn og foreldre før opptaket. Innhold i refleksjonsnotatet spesifiseres av faglærer
- deltakelse i nettdiskusjon med medstudenter og faglærer om emnet flerspråklighet. Hver student deltar med minimum ett eget innlegg og én kommentar til andres innlegg
- bestått faktaprøve i Canvas
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til tidligere fagrelevant praksiserfaring (om lag 1500 ord)
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.
Eksamen består av:
Hjemmeeksamen over 5 dager (omfang om lag 4000 ord).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Error rendering component