høst 2019: BLU-2016 Småbarnspedagogikk - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Innhold
Emnet fokuserer på:
- pedagogens rolle som leder av 0-3-åringers leke- og læringsprosesser
- et relasjonelt og dialektisk perspektiv på barns medvirknings- og danningsprosesser
- betydningen av fysiske omgivelser for de yngste barnas utvikling
- dramafaglig tilnærming i det pedagogiske arbeidet
- pedagogisk grunnsyn som styrende for pedagogisk praksis
- endrings- og utviklingsarbeid, hvor pedagogisk dokumentasjon og kritisk refleksjon vil være sentralt
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter som tidligere har fullført barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om pedagogisk ledelse, med særlig vekt på kvalitet i omsorg, relasjoner og tilknytning
- forståelse for pedagogens rolle i dialog og samspill med barn, foresatte og medarbeidere
- kunnskap om bruk av dramapedagogisk arbeid sammen med de yngste barna
- kunnskap om de sosiale og fysiske omgivelsers betydning for barns utvikling
- kunnskap om bruk av pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for utvikling av en kritisk reflekterende praksis
Ferdigheter
Studenten:
- har evne til å se og tolke små barns kroppslige og verbale uttrykk, og la uttrykkene få betydning for pedagogisk praksis
- har evne til spontanitet og improvisasjon i lek og læringsprosesser med de yngste barna
- skal kunne anvende dramafaglige virkemidler i samspill med små barn
- skal kunne anvende pedagogisk dokumentasjon som verktøy for å analysere, reflektere og utfordre egen og andres praksis
- har evne til å analysere og reflektere over pedagogiske verktøy i lys av pedagogiske retninger
Kompetanse:
Studentene skal:
- kunne initiere og opprettholde lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen, både blant barn og medarbeidere
- kunne forholde seg kritisk reflekterende til egen, medarbeideres og barnehagens verdier og praksis
- ha en etisk bevissthet i møte med de yngste barna og deres omsorgspersoner
- ha et reflektert og kritisk forhold til pedagogiske programmer og verktøy
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Drøfting av dokumentasjoner vektlegges.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge og gjennomføre dramapedagogisk arbeid knyttet til 2-3 aktiviteter sammen med barn i alder 0-3 år. Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- en skriftlig tekst (ca. 1500 ord) knyttet til utdyping av relevante begreper (individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter)
- individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i dramapedagogisk arbeid i praksis hvor en utvalgt problemstilling belyses (ca. 10 minutter)
- et skriftlig, individuelt refleksjonsnotat med utgangspunkt i en dokumentasjon (2000-3000 ord). Muntlig fremlegg av notatet til diskusjon og respons i gruppe
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til faglig relevant praksiserfaring (om lag 1500 ord)
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.
Eksamen består av:
Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i emnets pensum (omfang om lag 20 minutter).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Error rendering component