høst 2019:    BLU-2016 Småbarnspedagogikk - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner. Emnekode BLU-2016 må oppgis i søknaden.

Emnetype

Emnet er et fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2206 Småbarnspedagogikk 30 stp
FLU-2004 Småbarnspedagogikk 30 stp
BLU-2236 Småbarnspedagogikk 30 stp

Innhold

Emnet fokuserer på:

  • pedagogens rolle som leder av 0-3-åringers leke- og læringsprosesser
  • et relasjonelt og dialektisk perspektiv på barns medvirknings- og danningsprosesser
  • betydningen av fysiske omgivelser for de yngste barnas utvikling
  • dramafaglig tilnærming i det pedagogiske arbeidet
  • pedagogisk grunnsyn som styrende for pedagogisk praksis
  • endrings- og utviklingsarbeid, hvor pedagogisk dokumentasjon og kritisk refleksjon vil være sentralt

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter som tidligere har fullført barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om pedagogisk ledelse, med særlig vekt på kvalitet i omsorg, relasjoner og tilknytning
  • forståelse for pedagogens rolle i dialog og samspill med barn, foresatte og medarbeidere
  • kunnskap om bruk av dramapedagogisk arbeid sammen med de yngste barna
  • kunnskap om de sosiale og fysiske omgivelsers betydning for barns utvikling
  • kunnskap om bruk av pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for utvikling av en kritisk reflekterende praksis

Ferdigheter

Studenten:

  • har evne til å se og tolke små barns kroppslige og verbale uttrykk, og la uttrykkene få betydning for pedagogisk praksis
  • har evne til spontanitet og improvisasjon i lek og læringsprosesser med de yngste barna
  • skal kunne anvende dramafaglige virkemidler i samspill med små barn
  • skal kunne anvende pedagogisk dokumentasjon som verktøy for å analysere, reflektere og utfordre egen og andres praksis
  • har evne til å analysere og reflektere over pedagogiske verktøy i lys av pedagogiske retninger

Kompetanse:

Studentene skal:

  • kunne initiere og opprettholde lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen, både blant barn og medarbeidere
  • kunne forholde seg kritisk reflekterende til egen, medarbeideres og barnehagens verdier og praksis
  • ha en etisk bevissthet i møte med de yngste barna og deres omsorgspersoner
  • ha et reflektert og kritisk forhold til pedagogiske programmer og verktøy


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Drøfting av dokumentasjoner vektlegges.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • Studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • Studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • Studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
    • planlegge og gjennomføre dramapedagogisk arbeid knyttet til 2-3 aktiviteter sammen med barn i alder 0-3 år. Plan og evaluering skriftliggjøres
    • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

 

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • en skriftlig tekst (ca. 1500 ord) knyttet til utdyping av relevante begreper (individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter)
  • individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i dramapedagogisk arbeid i praksis hvor en utvalgt problemstilling belyses (ca. 10 minutter)
  • et skriftlig, individuelt refleksjonsnotat med utgangspunkt i en dokumentasjon (2000-3000 ord). Muntlig fremlegg av notatet til diskusjon og respons i gruppe

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • en didaktisk oppgave knyttet til faglig relevant praksiserfaring (om lag 1500 ord)

 

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:

Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i emnets pensum (omfang om lag 20 minutter).

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala fra A til E for bestått, F som ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Error rendering component