høst 2019:    LER-1253 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5-10.trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5-10.trinn.


Innhold

Dette emnet er rettet inn mot lærerstudenter på både 1-7 og 5-10, med særlig vektlegging av 5-7. Emnet tar utgangspunkt i samfunnsfaglig tematikk med vekt på teorier, metoder og didaktikk, og med tilknytning til kjønn, identitet, seksualitet og sosialisering. Et nordområdeperspektiv vil bli gjennomgående integrert i de tema der dette er naturlig å gjøre.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • sentral samfunnsfagdidaktisk tematikk
  • teori og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • mangfold, sosialisering, kjønn, seksualitet og samliv
  • ulike sosiale og kulturelle fellesskap og samfunn i tid og rom
  • hvordan normer utvikles og regulerer samspillet i samfunnet
  • demokratisk tenking og utvikling
  • samfunnsfaglige problemstillinger knyttet til elevenes digitale hverdag

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og analysere faglige spørsmål og problemstillinger
  • arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring om og respekt for mangfold
  • søke, vurdere og tolke ulike typer kilder
  • reflektere og drøfte ulike sider ved mangfold og sosialisering
  • reflektere over ulike dimensjoner ved demokratibegrepet og legge til rette for demokratisk praksis i skolen

 

Kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og over egen praksis, samt oppdatere seg faglig
  • kan reflektere over og vurdere samfunnsfaglig læringsarbeid rettet mot elevgruppa 5-7
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges. Digitale hjelpemidler benyttes der det er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner i lokalmiljøet kan også være aktuelle arbeidsformer.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • utvikle, gjennomføre og evaluere en digital kunnskapstest om sosialisering og/eller identitetsdanning
  • gjennomføre en kildekritisk analyse av utgitt kilde
  • gi faglig begrunnet respons på medstudenters arbeid

Eksamen består av:

  • Individuell hjemmeeksamen på 3500 ord innenfor sentral faglig oppgitt faglig tematikk

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. 


Error rendering component